23948sdkhjf

2.500 tons bro skubbes 47 meter

Onsdag den 4. juni skubber Arkil broen, som skal føre Sorøvej ved Ganges Bro i Næstved under jernbanen, 47 meter under Sydbanen.
Hen over vinteren er den nye, 2.500 tons tunge bro blevet bygget på en byggeplads ved siden af jernbanedæmningen. Nu er den færdigstøbte bro klar til at blive "skubbet" på plads.

Det er entreprenøren Arkil, som står for at skubbe broen de 47 meter under Sydbanen, oplyser Sarah van Hagen Lind Sejr fra Vejdirektoratet. Her skal broen føre Sorøvej ved Ganges Bro i Næstved under jernbanen.

Arbejdet før og efter 'skubbet'
Bro-skubbet foregår ved, at broen lægges på jernbanesveller, som derefter i korte skub kan flytte broen på plads. Det tager fire til seks timer at skubbe broen de 47 meter, når alt er gravet ud og klar. Skubbet er planlagt til at finde sted onsdag den 4. juni klokken 8.

Arbejdet med broskubbet startede dog allerede søndag den 1. juni, hvor togtrafikken ledes ad en anden rute. Jernbanesporene er skåret over, og sveller og skærver fjernet på en cirka 80 meter lang strækning. Samtidig blev skråningerne ryddet for bevoksning, hvorefter jordvolden under banen blev gravet ud for at give plads til broen. Først derefter er der klar til broskubbet.

Når broen er på plads følger yderligere flere døgns intensivt arbejde med at få gjort broen færdig og lagt skinnerne tilbage, så den igen er klar til togtrafikken tidligt tirsdag den 10. juni. Herefter begynder entreprenøren også at anlægge den nye Sorøvej.

Læs mere: Arkil og M.J. Eriksson bygger i Næstved

Broskubbet finder sted i forbindelse med Vejdirektoratets arbejde med at bygge en omfartsvej nord om Næstved fra Vestre Ringvej/Slagelsevej til Køgevej. Arbejdet skal forbedre forholdene for den regionale trafik og det lokale trafikmiljø i Næstved By. Vejdirektoratet forventer, at de første trafikanter kan køre på omfartsvejen i 2016.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109