Raunstrup satser på bygningsservice
En markant stigning i antallet af mindre ordrer får nu tømrer- og entreprenørkoncernen til at etablere et centralt center for bygningsservice. Samtidig opruster Raunstrup på den digitale styring af ordrer og opgaver.
Raunstrup indfører nu et system, hvor medarbejderne kan registrere timer og materialeforbrug, tage billeder til dokumentation og få tildelt opgaver via telefon eller tablet. På billedet ses business-supporter Martin Kamp Lærke Madsen og bygningsservicetømrer Martin Engstrøm.
Tømrer- og entreprenørkoncernen med hovedsæde i Aarhus og foreløbigt fem afdelinger i Jylland og på Fyn fokuserer i fremtiden på endnu flere ramme- og serviceaftaler. De mange små opgaver gør det nødvendigt med et centralt overblik over de enkelte projekter og en mere rationel styring af opgaverne.
Kunderne vil have rammeaftaler
- Der er en klar tendens til, at eksempelvis forsikringsselskaber, boligselskaber og facility management-virksomheder ønsker færre og større leverandører inden for bygningsservice. De kan se, at der er både besparelser og serviceforbedringer at hente, når processerne bliver strømlinet og lagt i faste rammer, siger Søren Møller Spring, der er leder af Raunstrups nye center for bygningsservice.
Han forklarer, at centret fremover vil blive kundernes primære kontaktpunkt – lige fra de afgiver en ordre og til opgaven er afsluttet. Det skal skabe et bedre overblik og gøre Raunstrup langt mere tilgængelig for kunderne.
- Vi vil give kunderne det bedste til en konkurrencedygtig pris, og det kan vi bedst ved at øge digitaliseringen – også for vores folk i marken. Tiden er vores primære kilde til besparelser, så ved at minimere vores omkostninger i form af tidsbesparelser i alle processerne øger vi vores konkurrenceevne væsentligt – til glæde for kunderne, understreger Søren Møller Spring.
Håndværkerne skal også være digitale
Det øgede fokus på serviceopgaver og rammeaftaler stiller høje krav til de interne arbejdsgange hos Raunstrup. Som i resten af den tømrerbranche, Raunstrup udspringer af, er arbejdet i sagens natur manuelt, men der er masser af muligheder for at effektivisere dele af arbejdet med lidt elektronisk hjælp.
- Der går meget god tid med at notere på papir, renskrive noter og snakke i telefon. Men stort set alle har en telefon ved hånden – og de fleste endda en smartphone. Vi indfører et system, hvor den enkelte medarbejder både kan registrere timer og materialeforbrug, tage billeder til dokumentation, få tildelt opgaver fra bygningsservicecentret osv. via telefon eller tablet, forklarer Martin Kamp Lærke Madsen, ansvarlig for digitalisering i Raunstrup.
- Dermed er status på opgaven også altid samlet ét sted, så det hele bliver meget mere gennemskueligt og let tilgængeligt for kunderne, uddyber han.
Digitaliseringen vil også brede sig til Raunstrups større entrepriseopgaver, men i første omgang er opgaven forbundet med etableringen af det nye bygningsservicecenter.