Direktør: Ikke mere fedt tilbage i Saint Gobain Distribution Danmark
Hele byggebranchen skal blive langt bedre til at tjene penge, mener Lars Fournais, der er øverste chef for både Brødrene Dahl og Optimera.
Lars Fournais tiltrådte som adm. direktør for Brødrene Dahl i marts 2008, der i 2010 blev til Saint Gobain Distribution Danmark, som er moderselskab for Brødrene Dahl og Optimera. Siden da har byggebranchen herhjemme i runde tal set omkring 40.000 arbejdspladser forsvinde, og alene i løbet af 2013 måtte Brødrene Dahl og Optimera sige farvel til omkring 100 ansatte.
Det er derfor med den største alvor i stemmen, at Lars Fournais opfordrer til, at byggebranchen som helhed bliver bedre til at fokusere på indtjeningen frem for at fokusere ensidigt på omsætning.
- Som professionel virksomhedsleder synes jeg ikke det er klædeligt, at man skal sende penge med folk hver dag, når de går på arbejde. Det skal være sådan, at alle ansatte ved, at de bidrager positivt på bundlinjen, når de går på arbejde. Ellers er vi altså ikke dygtige nok til at drive virksomhed, og det er ødelæggende for alle, for vi kan ikke blive ved med ikke at tjene penge i den her branche, konstaterer Lars Fournais, som var 14 år i Grundfos-koncernen før sin ansættelse hos det franske industrikonglomerat.
Tiltrækker entreprenante typer
Et hurtigt kig på CV’et viser, at Lars Fournais har stor erfaring fra et væld af brancher, men alligevel skiller byggebranchen sig ud som noget særligt for den driftige erhvervsmand.
- Det er en branche, der tiltrækker entreprenante typer. Det kan både være styrke såvel som en svaghed for branchen, siger Lars Fournais og fortsætter:
- Der er nogen, som har formået at tjene rigtigt mange penge i branchen, men antallet af konkurser er også større, end det er i næsten alle andre brancher. Og jeg synes, det er mærkeligt, at man nogle gange kan se på de tilbud, der bliver givet, at dem er der ingen, der kan tjene penge på. Jeg ved godt, at der historisk set altid har været en stor vilje til at tage risici i byggebranchen, hvor der også er større fokus på toplinje end på at lave overskud. Men det er usundt for enhver branche.
Tror på partnerskaber
Og det er ikke for at virke belærende eller instruere kollegaer og konkurrenter i, hvordan de skal drive virksomhed, understreger Lars Fournais, som i lige så høj grad lader opfordringen gælde internt som eksternt.
Blandt andet derfor har Saint Gobain valgt at fokusere på 14 forskellige parametre, når fremtidige samarbejdspartnere skal udvælges. At måle udelukkede på pris er ingen langsigtet løsning, mener Saint Gobain-chefen.
- Jeg tror meget på partnerskaber. Vi vil gerne have vores kunder til at vurdere Brødrene Dahl eller Optimera på hele paletten i stedet for bare på et enkelt parameter. Vi synes, det er den rigtige måde at vurdere en professionel partner på, og det så jeg gerne noget mere af i den her branche, siger Lars Fournais.