Virksomhederne savner kontakt med erhvervsskolerne
Knap halvdelen af virksomhederne er utilfredse med erhvervsskolerne. En ny undersøgelse viser, at god information og øget kontakt mellem skole og virksomhed kan løse problemet.
- Undersøgelsen viser entydigt, at der er behov for at sætte fokus på relationen mellem virksomhed og skole. Det er forholdsvis enkle ting, virksomhederne savner fra skolerne - nemlig god information om regler og formelle krav til praktikordningen. Skolerne scorer desværre lavere på dette område, end de gjorde i en tilsvarende undersøgelse i 2004, siger Louise Pihl, afdelingschef i Dansk Byggeri.
Hyppig kontakt giver tilfredshed
Virksomhedernes tilfredshed stiger i takt med, at kontakten mellem skole og virksomhed øges, fremgår det af undersøgelsen. Virksomheder, som har hyppig kontakt med erhvervsskolen, er betydelig mere tilfredse end andre virksomheder. Der skal minimum være kontakt 4-6 gange om året, hvis skolerne vil undgå utilfredse virksomheder.
- Der er ingen tvivl om, at en bedre kontakt vil kunne øge virksomhedernes tilfredshed med erhvervsskolerne. Et godt samarbejde mellem skole og virksomhed er afgørende for både kvaliteten af lærlingeuddannelserne og for antallet af praktikpladser. Derfor opfordrer Dansk Byggeri altid mestrene til at smutte forbi skolen og hilse på deres lærlinge, når de har mulighed for det. Det er en nem måde at sikre et godt samarbejde på, fortæller Louise Pihl.
Louise Pihl gør samtidig opmærksom på skolernes ansvar:
-Erhvervsskolerne er simpelthen nødt til at opprioritere kontakten til virksomhederne, hvis der skal opnås større tilfredshed. Det er uholdbart, at der ikke er sket en positiv udvikling siden undersøgelsen i 2004. 12 ud af 13 deltagende skoler scorer i den lave ende af skalaen. I Dansk Byggeri forventer vi, at erhvervsskolerne benytter benchmarking-analysen til at skabe udvikling - derfor skulle vi gerne se en større tilfredshed næste gang, undersøgelsen gennemføres.
Kilde: Dansk Byggeri.