Nyt gennembrud i Københavns undergrund
Tunnelboremaskinen Tria brød fredag eftermiddag igennem væggen til metrostationen Nørrebros Runddel. Dermed er første milepæl for tunnelboremaskine nummer to nået.
Tunnelboremaskine, som bærer navnet Tria, er har nu gravet sig vej frem til Nørrebros Rund. (Foto: Metroselskabet)
Storesøsteren Nora sagde samme dag farvel til metrostationen Nuuks Plads, og har sat kursen mod Aksel Møllers Have på Frederiksberg. Aksel Møllers Have bliver Cityringens første stationsgennembrud på Frederiksberg og Noras tredje stationsgennembrud.
Fire maskiner i brug
Såvel Nora som Tria skal bore sig frem til metrostationen Frederiksberg Allé, hvor de vil blive taget op og fragtet retur til Nørrebroparken, hvorfra de sendes nordpå. I alt vil Cityringens cirka 32 kilometer tunneler blive anlagt af fire tunnelboremaskiner.
De to sidste tunnelboremaskiner, Eva og Minerva, sættes i gang fra byggepladsen ved Vasbygade, hvor Cityringens kommende kontrol- og vedligeholdelsescenter er blevet bygget.