23948sdkhjf

Nakskov køres i stilling til ny Storstrømsbro

Vejdirektoratet har udpeget Nakskov Havn som mulig produktionshavn foran syv andre havne.
Vejdirektoratet peger på Nakskov Havn til en mulig produktion af de store broelementer til den kommende Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Opgaven stod mellem i alt otte kvalificerede havne fra hele landet. Havnene er siden sidste efterår blevet vurderet på forhold som teknisk egnethed, miljøhensyn, risici og økonomi. Og her har Nakskov Havn et forspring i forhold til flere af de øvrige kandidater ved blandt andet at kunne levere et komplet havneanlæg uden behov for store investeringer.

- Vi er glade for den store interesse og de mange kvalificerede bud på arealer, vi har modtaget. Vi har undersøgt de mange forslag grundigt og haft en god dialog med havne og kommuner gennem hele forløbet. Alle har som udgangspunkt opfyldt vores overordnede tekniske krav. Men valget er til slut faldet på Nakskov Havn, som ud fra en samlet vurdering er det bedst egnede sted, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægschef på projektet.

Fortsat usikkerhed om byggemetode
Vejdirektoratet vil nu gå videre med planlægningen sammen Nakskov Havn frem mod 2016, hvor man forventer byggeriet af Storstrømsbroen går i gang.

Ifølge Erik Stoklund Larsen er der med valget af Nakskov Havn ikke garanti for, i hvilket omfang arealet kommer til at blive brugt. Det afhænger af, hvordan broen i sidst ende bliver bygget.

- Det skal understreges, at der endnu er en vis usikkerhed i forhold til broens byggemetode. Det er delvist op til den entreprenør, der får opgaven, og der kan det også få indflydelse på havnearealet i Nakskov, siger anlægschefen.

Vejdirektoratet modtog i oktober 2013 forslag fra i alt 10 kommuner / havne. Undervejs i forløbet trak Randers og Spodsbjerg deres kandidatur tilbage, hvorefter feltet bestod af følgende havne: Kalundborg Havn, Odense Havn (Lindø), Nakskov Havn (Lolland Kommune), Orehoved Havn (Guldborgsund Kommune), Vordingborg Havn (Vordingborg Kommune), Stignæs (Slagelse Kommune), Nyborg Havn (ADP/Nyborg Kommune) og Bandholm Havn (Knuthenborg Gods).

Om projektet
Vejdirektoratet skal bygge en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø. Broen bliver ca. 4 km lang og forventes anlagt som en kombineret bil- og jernbanebro med gang- og cykelsti.

Den nye bro skal erstatte den eksisterende Storstrømsbro fra 1937, der er nedslidt og ikke kan leve op til kravene til togtrafikken, når Femern-forbindelsen til Tyskland åbner i 2021. Den gamle bro vil blive revet ned som en del af det samlede arbejde.

Storstrømsbroen får en elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej anlagt til 80 km/t. Projektet er budgetteret til ca. 4 mia. kr. og forventes at kunne åbne for trafik senest når Femern-forbindelsen åbner i 2021.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078