Et godt ry er guld værd
En undersøgelse fra Håndværksrådet viser, at mund-til-øre-metoden skaffer langt de fleste nye kunder.
Det konkluderer Håndværksrådet i en ny undersøgelse, hvor 786 små og mellemstore virksomheder giver bud på, hvor deres kunder kommer fra.
95 pct. af virksomhederne i undersøgelsen svarer, at kundegrundlaget blandt andet er opbygget af anbefalinger fra tidligere kunder, mens henholdsvis 61 pct. og 54 pct. fremhæver andre erhvervsdrivende og egen hjemmeside som vigtige faktorer. 221 af de adspurgte virksomheder arbejder i byggebranchen, og af disse svarer næsten hver femte, at også skiltning på byggepladser er med til at skaffe nye kunder.
- Undersøgelsen understreger, at et godt ry er en virksomheds stærkeste aktiv over for kunderne. Samtidig er det bemærkelsesværdigt og meget positivt, at kravet om skiltning på byggepladser ender med at skaffe virksomhederne nye kunder, selvom målet med loven var at forebygge sort arbejde, siger Håndværksrådets cheføkonom Jacob Thiel, der har stået for undersøgelsen.
I perioden 15. november til primo december 2013 har 786 SMV’ere (heraf 221 byggevirksomheder) svaret på følgende spørgsmål: ”En virksomheds kundegrundlag kan opbygges på flere måder. Har du et bud på, hvordan dine kunder har fundet vej til din virksomhed?”. (Grafik: Håndværksrådet)