Fynsk afvandingsspecialist ruster sig til vækst
Duco ApS. er flyttet fra Langeskov til nye og større faciliteter i Nyborg. Flytningen er led i en ny og mere offensiv strategi.
I Nyborg råder Duco over 13.000 kvadratmeter, og det er markant mere end i Langeskov, hvor rammerne efterhånden var blevet for små.
- Fryse- og produktionshallen er blevet ombygget til koldhal, og vi råder nu over et højlager med mobile pallereoler med plads til 950 paller. Målt på areal er lageret lidt mindre end før, men samlet set har vi fået en højere pallekapacitet, fortæller produktchef Kristian Bork til Building Supply.
Flytningen og den større kapacitet har gjort det muligt at strømline arbejdsgangene. Før havde Duco for eksempel ingen rampe, hvorfor medarbejderne selv skulle køre med truck mellem lager og lastbil. I dag har virksomheden to ramper, og det gør arbejdet hurtigere og mere effektivt og skaber et væsentligt bedre arbejdsmiljø for de ansatte.
Frontløber – ikke medløber
Men det er ikke kun omgivelserne, der har ændret sig. Også internt har mange forandringer præget virksomheden, som har sat øget fokus på innovation og produktudvikling. Det skyldes ikke mindst Kristian Bork, der blev ansat i marts måned sidste år med overordnet ansvar for at skabe en mere innovativ produktudvikling.
- Jeg er en del af den strategi om at udvikle virksomheden i en krisetid, og flytningen er et billede på den udvikling, vi gerne vil igennem. Visionen er at være frontløber – ikke medløber. Vores støbejern er i bund og grund ikke anderledes end de andres, men ved at satse på udvikling kan vi differentiere os fra konkurrenterne. Den store forskel er, at vi nu i højere grad fordeler ansvaret og sætter ord på det, vi gør, forklarer Kristian Bork, der er uddannet bygningskonstruktør og civilingeniør.
En anden faktor, der skal differentiere Duco fra konkurrenterne, er rådgivning. Virksomheden vil gerne byde ind med gode råd til afvanding i de indledende projektfaser for på den måde at stå stærkere i billedet, når entreprenørerne skal indhente priser.
- Vi sælger ikke bare et produkt, men også serviceydelser og rådgivning hos kunden eller på byggepladsen. Et godt produkt kan blive brugt forkert, og vi vil meget gerne fortælle vores kunder, at de ikke bare køber et produkt fra hylden, siger produktchefen.
Efter en frossen start på 2013 lykkedes det at komme ud af året med en pæn vækst i forhold til 2012. Den positive udvikling er videreført i 2014, hvor vellykkede fremstød på Kloakmessen og Byggeri’14 har sikret Duco en fin start på året. Kristian Bork forventer, at blandt andet nye offentlige anlægsprojekter vil bidrage til virksomhedens fortsatte vækst.