23948sdkhjf

Flere boligejere klager

Private forbrugere kan klage til Byggeriets Ankenævn over udførelsen af håndværk og leverancer af døre, vinduer og køkkenelementer. Trods krise på boligmarkedet er antallet af klagesager steget, og især sager mod uorganiserede trækker klager til
Artiklen er skrevet af Mogens Hjelm og oprindeligt bragt i nyhedsbrevet "Barometer" fra Dansk Byggeri.

Den almindelige afmatning i byggeriet afspejler sig ikke i årsberetningen fra Byggeriets Ankenævn. Tværtimod har ankenævnet i 2013 haft en stigende sagsmængde og har afsluttet mange flere sager end i de foregående år.

- Der har været en stigning i antallet af sager på 10 % til i alt 668 klagesager. Trods et stigende antal sager har vi fået nedsat sagsbehandlingstiden. Det er vi meget tilfredse med, siger sekretariatschef Louise Larsen, Byggeriets Ankenævn.

En hurtig sagsbehandling er en væsentlig pointe ved ankenævnssystemet. Forbrugerne kan i sager, hvor de får medhold, forvente en afslutning inden for seks måneder, og det er ifølge Louise Larsen væsentligt hurtigere end at gå rettens vej.

BoligJob-ordningen har givet flere sager
Konkurser har under krisen generelt betydet et stigende antal sager for ankenævnet. Før krisen i 2007 var 8 % af de indkomne sager mod en virksomhed, der var ophørt eller gået konkurs. Det tal har siden været opadgående, men toppede i 2012 med 24 %. Der er nemlig endelig sket et fald i 2013, og det passer med, at antallet af konkurser er blevet færre.

Men krisen kradser stadig, og forbrugerne er ifølge alle analyser – fx Konjunkturanalysen fra Dansk Byggeri – fortsat afventende. Antallet af klagesager i Byggerets Ankenævn stiger dog.

- Vi tror, at adgangen til det såkaldte håndværkerfradrag – BoligJob-ordningen – kan spores. Et af målene med håndværkerfradraget har været, at flere forbrugere fravælger det sorte arbejde og i stedet vælger arbejde udført med regning for at få mulighed for fradrag. Og da ankenævnet selvfølgelig ikke behandler sager med sort arbejde, kan det bestemt ikke afvises som en del af forklaringen på, at vi har fået flere henvendelser. Simpelthen fordi mere arbejde blive udført hvidt, og dermed kan være klageberettiget, siger Louise Larsen.

Solceller hittede, men ikke i ankenævnet
En anden varm sag i 2013 var solcelleudbygningen, hvor en attraktiv afregningsordning fik antallet af solcelleanlæg til at stige eksplosivt. Der har også i medierne været omtale af problemer med den håndværksmæssige udførelse ved monteringen af de i alt 84.907 solcelleanlæg, der blev opsat i 2012 og 2013.

- Vi har i ankenævnet i alt modtaget 18 klagesager vedrørende solcelleanlæg. Det er forsvindende få, og kun seks sager blev realitetsbehandlet i 2013, og heraf fik forbrugerne medhold i fem af dem, slutter Louise Larsen.

Forbrugerne har henover årene fået helt eller delvist medhold i ca. 80 % af de sager, der bliver behandlet. I 2013 fik forbrugerne helt eller delvis medhold i 82 % af sagerne, 6 % endte med forlig, mens forbrugerne ikke fik medhold i 12 % af sagerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078