23948sdkhjf

NCC skal bygge Copenhagen International School

En ny skole med plads til cirka 1.200 elever i alderen 3-19 år skal stå klar til indflytning i august 2016.
Ejendomsfonden Copenhagen International School, ECIS, har valgt C.F. Møller, Niras og NCC til at opføre den nye internationale skole i Københavns Nordhavn.

Den nye skole samler de nuværende aktiviteter i Hellerup og på Østerbro i en ny fælles international skole, der udvider kapaciteten fra 800 til ca. 1.200 elever.

Fælles projektkontor giver fælles ejerskabsfølelse
En partneringaftale og et fælles projektkontor bliver bærende elementer i at få projektet klar til tiden. Det fælles projektkontor er allerede taget i brug – øverst i nabobygningen med flot udsyn over den kommende byggeplads. Herfra kan C.F. Møller, der bidrager med alle arkitektydelser inklusive udformningen af det omkringliggende landskab, og det øvrige partneringteam fra nærmeste hold følge udviklingen.

- Projektkontoret sikrer rammerne for den partneringmodel, som den nye, internationale superskole skal realiseres efter. Konkret betyder samlokaliseringen, at bygherre, arkitekter, ingeniører og entreprenører hurtigt får fælles ejerskabsfølelse over for projektet, hvor alle er ligeværdige og inddrages i valg af løsninger gennem gode, daglige dialoger hen over projektkontorets tegneborde, siger partner i C.F. Møller, Mads Mandrup.

Dermed er der lagt op til, at entreprenøren NCC skal bygge en skole, der kommer til at sætte standarden for den videre udbygning af Nordhavnen.

- CIS Nordhavn er et usædvanligt spændende projekt. Ikke kun på grund af skolens størrelse og arkitekturens samspil med havnen, men også fordi samarbejdsformen tidligt har åbnet for en kreativ dialog mellem partnerne. Som totalentreprenør har det stor værdi for os tidligt at få dyb indsigt i bygherrens drømme og ønsker til byggeriet, hvilket gør os i stand til at yde en optimal rådgivning. Det kan vi omsætte til et projekt, der kan realiseres indenfor den økonomiske ramme, er bygbart og sikkert i drift, siger områdedirektør Ivan Dahl Nielsen, NCC Construction.

Unik placering og hængende haver
CIS Nordhavn opføres på en ’halvø’ på Levantkajs sydside, omgivet af vand og grønne områder med kort afstand til den nye metrostation i Nordhavn. Skolebygningen vil få en åben fremtoning og dermed skabe en god sammenhæng mellem skolens lokaler og det offentlige byrum. Promenaden uden for skolen får karakter af et urbant ’havnebyrum’, der giver mulighed for ophold og aktiviteter på land og på vand, blandt andet med adgang til vandet i form af trapper, ramper og anløbspladser.

Den store skolebygning er opdelt i fire mindre delskoler til de forskellige alderstrin, der hver især er forskellige, og delskolerne veksler fra fem til syv etager. Opdelingen i fire enheder giver identitet og letter samtidig orienteringen. De individuelle udformninger af delskolerne giver sig blandt andet til udtryk i, at klasselokalerne for de mindste elever er særligt store, mens de ældre vil færdes i større cirkler mellem uddannelsestilbuddene og ikke kun opholde sig i deres egne ’hjemmeområder’.

De fire skoleenheder ligger ovenpå basen, som indeholder de fælles og mere udadvendte aktiviteter såsom foyer, sportsfaciliteter, kantine, bibliotek og dramafaciliteter. Så kan undervisningslokalerne lukkes ned efter skoletid og fællesarealerne kan bruges til forskellige arrangementer for skolen eller for hele lokalsamfundet.

Oven på basen ligger den fælles tagterrasse, der er skolegård for alle elever – men især for de mindste. At hæve skolegården på den måde virker som en sikkerhedsforanstaltning, blandt andet i forhold til at beskytte eleverne imod at komme for langt væk fra skolen eller komme for tæt på vandet.

Godt indeklima sikrer elevers indlæring
Niras leverer samtlige ingeniørydelser inklusive koordinering, vurdering og beregning af brandforhold, miljøforhold, og energi. Niras står også for de ingeniøropgaver, der knytter sig til, at bygningen skal opføres direkte på en havnefront, som skal udvides og i et område, der endnu er i sin vorden. Endelig er der stor fokus på at give bygningen det optimale indeklima, der er en vigtig forudsætning for, at elevernes indlæring er i top.

- Vi har behov for at trække på rigtige mange af vores kernekompetencer for at løse denne spændende opgave. Det er altid fantastisk at være med i et projekt, som har denne kompleksitet og størrelse og som stiller store krav til samarbejdet, siger teamchef Andrew Ferguson Dunn.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14