Nyt P-hus i Kastrup klar til voksende behov
Flypassagererne har flere gange kåret Københavns Lufthavn blandt verdens bedste. Når vi skal ud at flyve, lægger vi vægt på god service og gode forhold. Parkering af bilen er for mange passagerer første stop på rejsen, og det...
Det nye P-hus på 25.000 kvadratmeter er opført på kun seks måneder, og det er rekordtid og har krævet en effektiv og smidig byggestyring fra Skanska Danmark, der har haft totalentreprisen, og en solid indsats af folk og materiel. Skanska afleverede byggeriet til tiden, den 21. september.
Tidsfaktoren var vigtig. Lufthavnen skal bruge de 950 pladser, fordi flere og flere tager bilen til Kastrup Lufthavn og vil parkere, mens de er væk.
-Det var vigtigt for os at finde en samarbejdspartner, der kunne levere den ønskede kvalitet på meget kort tid. Jeg kender ikke til andre tilfælde, hvor et P-hus er blevet bygget så hurtigt, siger underdirektør Mogens Kornbo, Københavns Lufthavne A/S.
20 betonelementer pr. dag
Der er medgået 1.300 betonelementer til P-huset, og de er monteret på kun 13 uger. Den korte byggetid har stillet store krav til Skanska og leverandørerne.
Skanska har haft et forbilledligt samarbejde med underleverandørerne og de tilknyttede rådgivere, blandt andre Birch & Krogboe og Moe & Brødsgaard, som har været lufthavnens sagkyndige. Samarbejde om at få byggeprocessen til at glide godt har været afgørende for at overholde den pressede tidsplan.
På intet tidspunkt er der afveget mere end 1-2 dage fra planen. Selv uforudsete problemer med undergrunden blev løst. Der var mindre plads til at fundere mellem togtunnelen til Øresundsbron på den ene side og vej og lufthavnsterminal på de andre sider. Med hjælp fra specialister i Skanska i Sverige blev der fundet en løsning med at bore 18 meter ned til kalken i undergrunden og fundere bygningen.
Ny planløsning
Husets arkitektur og logistisk er udviklet af Skanska sammen med Århus Arkitekterne og rådgivende ingeniør Birch & Krogboe, og Kastrup Lufthavn valgte denne løsning i konkurrence med fire andre bydende.
Valget af Skanska skyldes ud over tidskravet, en bedre løsning. Skanska foreslog ind- og udkørslen, kørselsrampen og trapper midt i bygningen med p-pladserne fordelt på hver side af denne midterakse. Det betød flere P-pladser på samme areal og enklere tilkørselsforhold for bilisterne og et æstetisk, pænt hus med en god funktionalitet. Denne løsning indebar samtidig besparelser i byggeprisen, så budgettet blev holdt.
Kilde: Skanska