Innovation: Elever løser klimaudfordring med drænflise
Vinder af innovationskonkurrencen "Danmarks Design to Improve Life Udfordring" blev 2. S på Aarhus Katedralskole med et drænflise-projekt.
Initiativet er et led i regeringens innovationsstrategi fra 2012 og igangsat af organisationen INDEX: Design to Improve Life. Formålet med konkurrencen er at inddrage eleverne i at løse nogle af Danmarks samfundsmæssige udfordringer gennem innovative design. I år var udfordringen klimatilpasning med særligt fokus på vand.
Check på 50.000 kroner
Dette års vinder blev 2. S fra Aarhus Katedralskole for deres drænflise. Ud over æren har eleverne oven i vundet 50.000 kroner for deres løsning, som skal modvirke oversvømmelser fra skybrud, som rammer infrastrukturen.
- Der var så mange gode projekter, så vi regnede slet ikke med at vinde. Det har været rigtig sjovt og spændende at være med i projektet og arbejde med nogle reelle samfundsmæssige udfordringer. Og de 50.000 kroner regner vi med at bruge på vores studietur til Malaysia, fortæller eleverne.
Konkurrencen engagerer og innoverer
Der deltog i alt 41 projekter til konkurrencen. Den såkaldte Danmarksjury udvalgte herefter 20 projekter til at deltage i finalen i København, hvor eleverne skulle udstille deres arbejde. Herefter udvalgte juryen de ti bedste projekter, som blev fremlagt for uddannelsesminister Morten Østergaard, undervisningsminister Christine Antorini, Danmarksjuryen og det øvrige publikum.
Uddannelsesminister Morten Østergaard lykønskede vinderne og de øvrige deltagere i konkurrencen.
- Det er meget inspirerende at opleve elevernes mange kreative og innovative design. Ved at udfordre hinanden har de fundet værdifulde alternative idéer, der kan være med til at løse aktuelle klimarelaterede udfordringer. Samtidig har de fået et indblik i mulighederne for at tilegne sig ny viden og anvende den til at skabe og udvikle løsninger til gavn for samfundet, siger Morten Østergaard.
Undervisningsminister Christine Antorini var også imponeret over elevernes opfindsomme projekter.
- Det har været meget inspirerende at se alle de kreative og sjove projekter, som eleverne har udformet. Jeg er meget imponeret over det høje niveau, som eleverne har præsteret på. Det kan de godt være stolte af. Finaleprojektet viser tydeligt, at skoleelever og gymnasieelever sagtens kan bidrage med ideer til, hvordan vi løser nogle af de aktuelle klimaudfordringer, vi står over for. Danmarksudfordringen er en god måde at engagere elever og sætte deres kreativitet og faglighed i spil. Den måde at arbejde innovativt på, bliver der bedre mulighed for i den kommende reform af folkeskolen, siger Christine Antorini.
Om Danmarks Design to Improve Life Udfordring, Danmarksudfordringen
• Danmarks Design to Improve Life Udfordring er en landsdækkende skolekonkurrence for elever fra 3. klassetrin til og med ungdomsuddannelserne.
• Projektet er initieret af organisationen INDEX: Design to Improve Life i samarbejde med de fire ministerier, Lauritzen Fonden og HOFOR.
• Formålet med konkurrencen er at inddrage eleverne i at løse nogle af Danmarks samfundsmæssige udfordringer. I år er udfordringen "klimatilpasning med fokus på for meget vand fra oven, fra neden og fra siden".
• Konkurrencen blev første gang afviklet i 2013, og det er hensigten, at det skal være et årligt tilbagevende projekt.
• Danmarks Design to Improve Life Udfordring er en landsdækkende skolekonkurrence for elever fra 3. klassetrin til og med ungdomsuddannelserne.
• Projektet er initieret af organisationen INDEX: Design to Improve Life i samarbejde med de fire ministerier, Lauritzen Fonden og HOFOR.
• Formålet med konkurrencen er at inddrage eleverne i at løse nogle af Danmarks samfundsmæssige udfordringer. I år er udfordringen "klimatilpasning med fokus på for meget vand fra oven, fra neden og fra siden".
• Konkurrencen blev første gang afviklet i 2013, og det er hensigten, at det skal være et årligt tilbagevende projekt.