23948sdkhjf

Netsatsning den rette vej for VVS-firma

Fem år efter, at installationsfirmaet Falsing & Grau etablerede netbutikken Complet VVS, ventes den i år at udgøre over halvdelen af firmaets omsætning.
Lige som krisen satte ind i byggebranchen i 2008 startede Kim Falsing, direktør og 3. generation i installationsfirmaet Falsing & Grau, netbutikken Complet VVS.

Siden er der investeret meget i projektet. Og med udsigt til break even på investeringerne i netsatsningen er Kim Falsing ikke i tvivl om, at det var - og er - den rigtige vej at gå. I år ventes Complet VVS, der udgør en stadig større andel af forretningen, nu at give et pænt overskud, forklarer Kim Falsing til Building Supply.

Ser man på tallene, kan det også være svært at være uenig i vurderingen af netbutikkens betydning.

På vej mod 60 procent af omsætningen
Complet VVS udgjorde sidste regnskabsår hele 40 procent af den samlede omsætning i Falsing & Grau, som ud over netbutikken også omfatter VVS og en mindre el-afdeling.

- Jeg forventer, at netdelen vil vækste med 50 procent eller mere i år, så det bliver den største enhed i firmaet, siger Kim Falsing og tilføjer, at der også er udsigt til, at man når 1.000 ordrer pr. måned på nettet i indeværende regnskabsår.

I dag over 20 VVS-installatører landet over tilknyttet Complet VVS. Konceptet indebærer blandt andet, at kunderne her kan afhente de varer, som de har købt via nettet. Har de brug for hjælp til at montere den købte VVS-vare, kan kontakt til en installatør også klares via netportalen.

Markedsføring er altafgørende
Succesen for netsatsningen tilskriver Kim Falsing en klar profil og ikke mindst et stort arbejde med markedsføring.

- Man skal adskille sig fra de andre portaler, så det er meget VVS-nørdet, det vi gør. Slutbrugerne skal have indtryk af, at det er fagfolk, man har med at gøre, forklarer Kim Falsing og understreger:

- Derfor er fokus også på kvalitet til den rette pris frem for materiale til den laveste pris.

Betydningen af kendskab til portalen og konceptet er han heller ikke i tvivl om. Markedsføring indtager derfor en altafgørende plads i arbejdet med Complet VVS, og sidste år blev der brugt op mod trefjerdel million til området. En stor del af pengene kommer fra aftaler med mærkevareleverandørerne, netbutikken samarbejder med. Derfor er forhandlinger med leverandørerne også et område, Kim Falsing bruger mange kræfter på.

I dag arbejder tre af de 30 ansatte i Falsing & Grau udelukkende med Complet VVS, der har omkring 30.000 varer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234