23948sdkhjf

Schmidt Hammer Lassen vinder 28.000 m² skoleprojekt

Det danske arkitektfirma er sammen med Thomas Chow Architects udpeget til at designe ”Island School” med plads til 1.200 elever i Hongkong.
Schmidt Hammer Lassen har føjet endnu et skolebyggeri til cv’et, som I forvejen bl.a. tæller IBC Innovationsfabrikken i Kolding og det RIBA-prisvindende City of Westminster College i London.

Sammen med Thomas Chow Architects skal det danske arkitektfirma stå bag designet af den nye Island School i Hongkong, Kina. Bygherrens vision er en 28.000 kvadratmeter stor skole designet som et bæredygtigt læringslandskab med faciliteter, der understøtter et optimalt læringsmiljø for skolens cirka 1.200 elever i alderen 11 til 18 år.

I det foreslåede bygningskoncept får skolen en stærk tilknytning til lokalsamfundet ved at kunne tilbyde sports- og kulturfaciliteter, som kan benyttes af offentligheden også uden for skolens åbningstid.

Grønne haver og fleksible læringsrum
Den nye Island School placeres samme sted som den eksisterende skole, der blev opført i 1967. Fra grunden er der udsigt til både det grønne bjerglandskab og Hongkong bys skyline og havnefront. Denne visuelle forbindelse spiller en vigtig rolle i det foreslåede bygningsdesign fra de to arkitektfirmaer.

Et atrium, som indeholder skolens læringstorv, løber igennem bygningen og indrammer udsigten til det grønne landskab på den ene side og udsigten til byen på den anden. Den visuelle forbindelse bidrager til en forståelse af, at skolen har en relation til sine omgivelser – landskabet og byen.

- Atriet er skolens hjerte. Med balkoner, grønne planter og haver fungerer det som en uformel social platform, hvor eleverne kan mødes. De grønne planter skaber en afslappet stemning og bidrager positivt til læringsmiljøet, fortæller Bjarne Hammer, partner hos Schmidt Hammer Lassen.

Haverne og det grønne vil også bidrage til at køle bygningen og til at skabe et godt indeklima. Atriet giver gode dagslysforhold, som mindsker brugen af elektrisk lys i bygningen.

Klasserummene er designet således, at de er fleksible og kan organiseres, så de fysiske rammer understøtter forskellige læringssituationer. Rummene kan inddeles i mindre rum eller åbnes, så de forbindes til andre dele af skolen.

Efter offentliggørelsen af vinderteamet indledes nu en samskabelsesproces med skolen frem mod et design, der opfylder bygherrens krav. Udover Schmidt Hammer Lassen og Thomas Chow består teamet af ingeniørfirmaerne Aecom og Aurecon samt landskabsarkitekterne Urbis.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.077