23948sdkhjf

Spæncom vil vække konservative teknikere

Der er både penge og tid at spare for det offentlige, hvis de kendte in situ-konstruktioner afløses af betonelementer ved fremtidens brobyggerier.
De offentlige myndigheders byggeri af broer kan både gennemføres langt hurtigere, billigere, mindre tidskrævende og mere miljøvenligt. Samfundet kan dermed spare mange spildte ventetimer og reducere omfanget af kø-ulykker, såfremt beslutningstagere og teknikere er villige til at strække armene en smule efter de ellers lavt hængende frugter.

Det mener John Søndergaard, der er projektchef med ansvar for salg og montage af elementbroer hos betonelementproducenten Spæncom.

Her er fremgangsmåden, at betonelementerne støbes på en af virksomhedens fabrikker, hvorefter de samles til en brokonstruktion på byggeområdet. Modsætningen er den langt mere udbredte in situ-metode, hvor betonkonstruktionen støbes på stedet.

- Vi har haft lidt svært ved at blive accepteret, selv om vi kan bygge en bro langt hurtigere end in situ-konstruktioner. Vi monterer broen på to-tre dage, og herefter er den er klar til at blive færdiggjort med asfalt, rækværker med mere. Det betyder, at den samlede opførelse varer omkring seks uger hvoraf kun 1-2 uger giver trafikgener, mens det med den traditionelle metode tager mindst seks måneder med trafikgener i samtlige seks måneder, siger John Søndergaard.

Manglende erfaring og frygt for forandring
Han pointerer, at den meget korte byggetid reducerer omfanget af mulige ulykker både for håndværkerne og for bilisterne, samtidig med at CO-2 udslippet fra bilkøer stort set er væk.

Alligevel kan Spæncom herhjemme kun fremvise relativt få eksempler på elementbyggede broer - herunder eksempelvis en jernbanebærende bro for Banedanmark ved Fredericia og en motorvejsbro for Vejdirektoratet ved Aalborg. Derimod har virksomhedens søsterselskab i eksempelvis Nederlandene stor succes med at bygge endog meget store broer af elementer.

Det oplagte spørgsmål er derfor, hvorfor metoden ikke er mere udbredt, når de offentlige myndigheder bygger broer i Danmark.

- Jeg tror, det for en stor del skyldes en blanding af manglende erfaring og frygt for forandring. Mange af de teknikere, som sidder hos myndighederne og skal tage beslutningerne, har altid arbejdet med in situ-løsninger, så det er det, de er vant til. Og så sidder der stadigvæk nogle rådgivere, som ud over manglende erfaringer med betonelementløsninger tillige frygter at miste en del af rådgivningshonoraret, siger John Søndergaard.

Irrelevante krav står i vejen
Han peger desuden på, at lav karaktergivning ved licitationer anvendes til gunst for insitu-konstruktionerne og uhensigtsmæssige tekniske krav som værende en anden hindring, der lægges i vejen for byggeriet af elementbroer.

- Man bibeholder nogle forkerte krav til materialer, som tilgodeser anvendelsen af in situ-konstruktioner og som gør det svært at anvende elementerne. Det er krav, som ikke har nogen relevans set med vores øjne, men som fordyrer vores konstruktioner uden at det giver forlænget levetid.

John Søndergaard efterlyser en øget vilje til dialog, så elementbranchen i samarbejde med myndighederne kan udvikle metoder, som er til gavn for samfundet. Han understreger, at de politiske rammer som udgangspunkt er udmærkede, men at praksis viser, at elementbyggeriet ikke altid får en ærlig chance.

- Vi opfatter både BaneDanmark og Vejdirektoratet som organisationer, der er i færd med at ændre sig til at ville anvende betonelementløsninger. De får at vide fra politisk hold, at de skal lave udbud, så det er muligt at byde ind med betonelementer. Men modstand fra teknikerne kan gøre det svært for os, og det har politikerne tilsyneladende endnu ikke helt opfanget, lyder det fra John Søndergaard.

Vil være aktive medspillere
Han understreger, at Spæncom langt fra har opgivet kampen for at indføre øget anvendelse af betonelementer i de danske brobyggerier. Særligt hvor hensynet til eksisterende trafik er vigtig, er betonelementløsningen den absolutte bedste løsning, og da kort byggetid, sikkerhed og lav pris jo også er vigtige parametre, forventer vi en stigende efterspørgsel, lyder ræsonnementet fra John Søndergaard.

- Vi spiller med, hvor det er muligt, og vi forsøger at finde nogle gode samarbejdspartnere blandt entreprenørerne og inden for rådgiverbranchen. Vi kan løse de tekniske udfordringer, som bygherrerne giver os, og samtidig bruger vi flere ressourcer på at være aktive medspillere så tidligt som muligt i projektfasen. Således tilbyder vi nu - i samarbejde med rådgivere - færdige løsninger, som direkte kan anvendes i totalentrepriser, fortæller John Søndergaard.

Building Supply varmer med en række artikler op til den byggepolitiske strategi, som klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard (RV) forventes at præsentere til sommer.

Forslag til emner kan sendes direkte til redaktionen på denne mail.

Artiklen er en del af temaet Byggepolitisk strategi.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078