Ny tunnelboremaskine tager første bid
I dag starter tunnelboremaskinen Tria sin rejse i hovedstadens undergrund. Dermed er tunnelboremaskine nummer to i gang på byggeriet af Metro Cityringen.
Tunnelboremaskinen ved navn Tria skal bore en tunnel, der går parallelt med den knap 600 meter lange tunnel, som tunnelboremaskinen Nora netop har tilbagelagt.
Læs mere: Milepæl i metrobyggeri.
Metroselskabets tekniske direktør glæder sig over, at endnu en maskine nu kommer i arbejde:
- Det er godt, at næste tunnelboremaskine nu er i omdrejninger. Tunnelboremaskinen Tria har sat kursen mod Nørrebros Runddel, hvorfra Nora om kort tid graver sig videre mod Nuuks Plads metrostation, siger Erik Skotting, teknisk direktør i Metroselskabet.
I alt vil fire tunnelboremaskiner grave ud til og anlægge de i alt cirka 31 km tunnelstrækning på Cityringen. Tunnelboremaskinerne er mere end 100 meter lange og vejer cirka 700 tons pr. stk. Maskinerne hedder Nora, Tria, Eva og Minerva, og de er opkaldt efter hovedstadens tidligere telefoncentraler.