Konference om dansk pionerprojekt
60 af verdens førende forskere inden for vejområdet mødes i disse dage i København. Hensigten er at sætte ny brændstofvenlig asfalt på den internationale dagsorden.
Her mødes omkring 60 af verdens førende forskere inden for området i Det kongelige danske Videnskabernes Selskab i København for at diskutere udfordringer og perspektiver på arbejdet med at nedbringe CO2 udslippet ved hjælp af smarte veje.
På konferencen vil der være en række indlæg om den miljøvenlige vejtransport og muligheden for at gøre den endnu grønnere. Fokuspunkterne vil blandt andet være implementering af den nye CO2-venlige asfalt på vejene og industriens perspektiver på et grønt asfaltprodukt.
Det gælder både i forhold til konkrete teoretiske og praktiske problemstillinger, samt muligheder for at booste de initiativer, der allerede er igangsat på den internationale scene. Konferencen byder blandt andet på indlæg fra Birthe Holst Jørgensen (DTU & Det Strategiske Forskningsråd), Anders Hundahl (Asfaltindustrien) og Michael Svane (Dansk Industri).
Vil reducere CO2-udledning med 5 procent
Desuden vil de foreløbige resultater af Cooee-projektet også blive fremlagt. Projektet, der støttes med 14 mio. kr. af det Strategiske Forskningsråd, bygger på ideen om at reducere rullemodstanden; det vil sige modstanden mellem dæk og vej, på de danske veje. Mindre rullemodstand betyder mindre brændstofforbrug og dermed en varig reduktion af CO2-udledningen.
Målsætningen bag projektet er at reducere CO2 udslippet på de danske veje med op til 5 procent, hvilket må betragtes som en ganske betragtelig reduktion, når man tænker på, at transportsektoren er den største synder, når det kommer til CO2-udledning.
Cooee-projektet strækker sig helt fra computersimuleringer af den molekylære sammensætning af asfalt til udvikling af modeller for rullemodstand 'set fra bilen'. Cooee-projektet involverer Vejdirektoratet, grundforskningscentret Glas og Tid ved Roskilde Universitet, DTU samt entreprenørvirksomheden NCC.