Elever skal undgå kulturchok
Ib Larsen, der er mester i murerfirmaet Allan Larsen & Sønner, sørger for, at eleverne ikke får et kulturchok, når de kommer i lære.
Giv dem opgaver
Ib Larsen mener, at det er vigtigt, at eleverne rent faktisk får nogle opgaver. Der skal uddelegeres. Det sker gennem de svende, der styrer de enkelte sjak. I hvert fald forsøger virksomheden hele tiden at give de unge en gulerod til at blive bedre. Ambitionen er, at eleverne det sidste halve til trekvarte år er klædt fagligt på til at køre ud på selvstændige opgaver. - Vi forklarer selvfølgelig i dybden, hvad de skal lave og tager ud på stedet og viser dem det. Vi sikrer os altid, at eleven har forstået opgaven. Vi beder dem ringe, hvis de er i tvivl. Og hvis de ikke spørger om det samme hver gang, må de gerne ringe 20 gange, siger Ib Larsen, der godt ved, at det er svært for en elev at indrømme, hvis de ikke forstår opgaven. - Men vi lærer dem, at vi hellere vil have, at de er ærlige. Vi vil gerne tegne og vise - og gør meget ud af, at det er smart at spørge. For de kan ikke vide alt, siger Ib Larsen.
Ros og kritik
Mestrene vil selvfølgelig gerne have, at eleverne også prøver selv. Så finder de ud, om de har lavet noget lort eller været skideheldige. - De skal ikke bare sige ja, ja og så gå hen og lave noget lort, så bliver vi sure. Men vi gør også meget ud af, at det negative tit kan vendes til noget positivt. Vi vil jo have, at eleverne føler sig trygge. Derfor skal de have ros, når de har brugt knoppe, og derfor får de også skældud, når de har kvajet sig og lavet nogle indlysende fejl, pointerer Ib Larsen. Ellers gør Allan Larsen & Sønner meget ud af, at det skal være sjovt og hyggeligt at gå på arbejde. Mestre, svende og lærlinge tager fis på hinanden. - Men vi klæder eleverne på, så de kan skelne mellem, hvornår det er tid til fis og ballade og hvornår der skal arbejdes, siger Ib Larsen.
Nye input
Ib Larsen mener, at eleverne gør, at virksomheden hele tiden føler sig ajour med, hvad der sker på skolerne. Holdningen er, at man skal have elever, fordi man skal være med til at præge murerfaget. - Det er spændende at udvikle de unge og få unge mennesker ind i systemet. Det er en inspirerende måde at få nye input på, siger Ib Larsen, der både sidder i Dansk Byggeris murersektion i Roskilde Amt og i fællesudvalget på den tekniske skole. - Jeg brænder for, at vi skal have flere lærlinge og dermed svende i murerfaget. Jeg vil gerne skubbe gang i andre i branchen, som ofte sidder og venter på, at vi uddanner folk, og så overtager de kransekagen. Vi skal have flyttet de virksomheder, så de også selv tager et ansvar for at uddanne de unge, påpeger han.
Kombinationsaftale
Ib Larsen har besluttet, at han vil prøve at have en elev på en såkaldt kombinationsaftale. Sammen med andre virksomheder kan man dele ansvaret for de unges uddannelse. - Fordelen er, at det vil være mere fleksibelt. Vi er f.eks altid nede om vinteren og så ville det være praktisk, hvis vi planlagde at have eleven fra 1. juni og frem og så en anden virksomhed overtog efter tre til otte måneder. Mange er utrygge ved at tage lærlinge. Derfor vil jeg gerne give inspiration til andre, fastslår Ib Larsen.