Bygma hylder igen talenterne

Også hos Bygma mærker man manglen på faglærte. Det fik i fjor den danske byggecenterkæde til at indstifte et nyt talentlegat, og nu er man klar til at gentage succesen.
Målet med legatet, der igen i år uddeles til 24 unge på landets erhvervsskoler, er at støtte og belønne unge talenter, der har valgt at gå handelsvejen. Samtidig peger man fra Bygmas side på et ønske om at tage ansvar for, at den fremtidige rekruttering får bedre kår.
- Sidste år uddelte vi Bygma Talentlegat til 24 særligt udvalgte elever på erhvervsskolerne. At seks af dem siden har fået fast ansættelse hos Bygma, det er da fantastisk, udtaler Anette Sondrup, HR-direktør i Bygma, i en pressemeddelelse.
Hun understreger dog, at det ikke er Bygmas eget rekrutteringsbehov, der er drivkraften bag legatet.
- Det er snarere muligheden for at fortælle om de mange muligheder, som en karriere indenfor handel kan tilbyde, lyder det.
Kræver indsats fra flere sider
Ifølge Anette Sondrup er det blandt andet en stærk dialog med uddannelsesstederne, der har været medvirkende til indstiftelsen af legatet.
- En dialog og et samarbejde, som kun vokser og bliver stærkere. For indtil kurven er knækket, og de unge i langt højere grad har fået øjnene op for fremtidsmulighederne i branchen, så er vi ikke i mål. Vi skal stå sammen som branche og gøre alt, hvad vi kan, for at fremstå attraktiv og som et sted, man har lyst til at uddanne sig og udvikle sig, siger hun.
Fra Dansk Industri, hvor man kender alt til udfordringerne med den manglende faglærte arbejdskraft, får det nye legat rosende ord med på vejen.
- Det kræver en stærk indsats fra flere sider at skabe mere opmærksomhed om mulighederne i at vælge en erhvervsuddannelse, lyder det fra Signe Tychsen Philip, vicedirektør i DI med ansvar for erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser.
- Én af de ting, man i branchen kan gøre, er tiltag som netop Bygma Talentlegat, der gennem samarbejdet med skolerne får sat branchen mere på landkortet og fortalt nogle af de unges succeshistorier, udtaler hun videre.