Debat: Sådan revolutionerer AI-agenter byggeriet i 2025
Dette er et debatindlæg, og følgende tekst er et udtryk for skribentens egen holdning.
Der er ikke så meget tvivl om, hvad der bliver det helt store i 2025 indenfor AI – de såkaldte agenter.
Allerede i foråret 2025 forventes OpenAI, der står bag ChatGPT, at lancere deres agent ved navn 'Operator'. Den bliver den første af mange agenter, som vil kunne styre computere og udføre opgaver for os uden menneskelig indblanding.
Hvor ChatGPT og andre af de nuværende AI-værktøjer primært leverer svar i form af tekster, billeder, video og lignende, vil agenter som Operator kunne bruge din computer til at udføre arbejde uden, at man skal involveres i det løbende.
Den vil kunne navigere på hjemmesider, bruge applikationer, planlægge møder, foretage køb og udføre komplekse opgaver i flere trin og lignende.
Indenfor byggebranchen vil man fx kunne bruge AI-agenter til et utal af forskellige og smarte ting. Her er fem eksempler:
1. Autonom byggeprojektstyring
Sæt en AI-agent til at overvåge tidsplaner, koordinere leverancer og opdage flaskehalse i byggeprocessen. Hvis en leverance forsinkes, agenten selv arbejdet på ny.
2. Materialebestilling og lagerstyring
Sæt en AI-agent til at overvåge materialeforbrug på byggepladsen og automatisk bestille forsyninger baseret på behov, budget og leverandørtilgængelighed.
3. Dokument- og tilladelsesstyring
Sæt en AI-agent til at scanne byggekontrakter, tilladelser og myndighedskrav for at sikre, at alle dokumenter er opdaterede og i overensstemmelse med lovgivningen.
4. Optimering af arbejdsfordeling og skemaer
Sæt en AI-agent til at planlægge arbejdsfordeling for håndværkere baseret på kompetencer, tilgængelighed og projektfaser.
5. Sikkerhedsovervågning og compliance
Sæt en AI-agent til at analysere videofeeds fra byggepladsen for at opdage sikkerhedsbrud fx manglende hjelm eller forkert brug af udstyr.
Sådan vurderer du, hvornår en AI agent giver mening at bruge
Hvor ovenstående var science fiction for blot nogle år siden, bliver det virkeligheden i 2025, men ligesom med al anden AI skal vi tænke os godt om.
Vi har fortsat vores sunde fornuft i behold modsat maskinerne, og fornuftens stemme skal hjælpe os med at vurdere, hvor og hvornår en AI-agent giver mening at bruge.
Som iværksætter og foredragsholder om AI er mit fokus altid det jordnære og handlingsorienterede. Derfor er jeg heller ikke interesseret i al hypen om agenterne, men har valgt at fokusere på, hvornår de enten kan gøre ting smartere eller bedre, samt hvornår de må forventes at være tidsinvesteringen værd i starten.
På den baggrund har jeg opstillet to scenarier og typer af agenter, som rent faktisk giver mening i hverdagen:
1. Den simple agent
Spørgsmålet, man stiller sig i forhold til brugen af de simple agenter, er: Hvad kan de hjælpe mig med af simple ting i hverdagen?
Nu er det jo op til den enkelte, hvad der vurderes som simpelt, men et godt eksempel er mange af de ting, som vi er begyndt at bruge fx ChatGPT eller Copilot til. De opgaver kan vi nu automatisere igennem agenter.
Det kunne være at lave mødereferater; forkorte lange tekster; søge efter værktøjer til en given opgave; indhente informationer om konkurrenter etc.
Alle de opgaver kan fortsat løse igennem fx ChatGPT, men med agenten kan man sætte det mere automatiseret op, så den gør det løbende for en.
Simple agenter sætter man altså til at gøre ellers tidskrævende ting enklere for en .
2. Simplexity-agenten
Simplexity er et begreb, jeg opfandt for en række år siden for at forklare, hvorfor Google fuldstændig udkonkurrerede datidens store søgemaskine AltaVista tilbage ved årtusindskiftet.
Inden Googles indtog brugte de fleste af os AltaVista, selvom den nærmest krævede en videregående uddannelse i søgning for at få glæde af. Lidt ligesom skoleintranettet Aula gør det.
Hverken AltaVista eller Aula har evnet at gøre kompleksitet simpelt, mens Google formåede at gøre det komplekse simpelt trods kompleks bagvedliggende teknologi.
Simplexity-agenter er på samme måde dem, der gør det komplekse simpelt for dig. Det kunne være AI-agenter, der finder mønstre i jeres kundefeedback for at identificere nye innovations- og produktmuligheder.
Det kunne også være en agent, der sorterer alle ens indkommende e-mails og prioriterer dem efter vigtighed.
Simplexity-agenter sætter man altså til at gøre ellers komplekse ting simple for sig selv.
Har du et debatindlæg?
Har du kommentarer, pointer, kronikker, observationer eller andre indlæg, som du ønsker at dele med branchen? Så tøv endelig ikke med at sende dit indlæg til redaktionen@building-supply.dk.
Vi ser frem til at høre fra dig!