Krævende, men umagen værd: Træleverandør har sat data i højsædet
For træleverandøren Keflico har de støt stigende dokumentations- og klimakrav til byggeriet ført til en oppet indsats på datafronten.
De seneste år har Støvring-virksomheden investeret i et nyt onlineunivers, der skal gøre det lettere for kunderne at vælge byggematerialer, mens de navigerer i de nye krav, der ifølge træleverandøren gør byggeprocessen langt mere kompleks.
- Alle har en interesse i at gøre byggeriet mere bæredygtigt, men hvis vi skal være helt ærlige, er det nok de færreste, der har lyst til at bruge en masse tid på at lede efter og sætte sig ind i produktspecifikke EPD´er, CE-mærkninger og alle de andre ting, som skal dokumenteres i dag, siger Camilla Hyldgaard Thomsen, kommerciel direktør ved Keflico, i en pressemeddelelse.
Imidlertid er data vigtigere end nogensinde før, understreger direktøren, og derfor har virksomheden afsat “betydelige ressourcer” til at indsamle, udvikle og bearbejde data og skabe større gennemsigtighed.
Alt et sted
Keflico har udviklet en digital database for alle deres produkter, hvor man udover traditionelle data som farve, kvalitet og vejledninger også kan finde klimadata som Co2-emission, produktmærkninger og dokumentation som EPD’er, CE, DOP, brandklasser med mere.
- Det har været krævende, men det er har været umagen værd, fastslår Frederik Holm Bonde Christiansen, der er chef for digital forretningsudvikling og marketing hos Keflico.
Han peger på, at klimadata i dag er lige så vigtigt for kunderne som eksempelvis CE-mærkning og brandgodkendelse.
- Der kommer løbende nye klimakrav og krav om rapportering, og det er en positiv udvikling. Derfor skal vi være lige så skarpe på klimadata som på alle andre typer data og gøre informationerne let tilgængelige, siger Frederik Holm Bonde Christiansen.
Senest har virksomheden tilføjet produktspecifikke EPD’er på sortimentet af hårdttræ fra Brasilien og mahogni fra Afrika, og initiativet er ifølge Keflico blevet taget godt imod af samarbejdspartnere. Således oplever virksomheden, at trafikken til onlineuniverset er steget betragteligt gennem det seneste år blandt andet grundet den lettere adgang til data.