Startskud til ny bydel med 14.000 indbyggere
I dag er det landbrugsjord, der fylder i Marienlyst vest for Aarhus. Men i fremtiden kommer der til at være en ny blandet bydel, som med tiden bliver hjem for op mod 14.000 aarhusianere.
- I Marienlyst forventer vi, at der kommer cirka 300 fritliggende boliger, og det er rigtig positivt for børnefamilierne, udtaler Nicolaj Bang (K), rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, i en pressemeddelelse.
Det er vel at mærke ét af mange elementer i området, der beskrives som et bindeled mellem Tilst, Skejby og Aarhus V.
Bydelen bliver blandet og tæt, når flere forskellige boligtyper kommer til at ligge side om side med en ny skole, idrætsfaciliteter, bydelscenter og erhverv.
Forrang til bløde trafikanter
Marienlyst bliver opbygget af flere kvarterer med små klynger af bebyggelse. Den primære bygade bliver Marienlystvej, hvor skolen og idrætsfaciliteterne vil ligge i hver sin ende som samlingspunkter.
Området er omringet af natur, og derfor vil bebyggelsen trappe ned ud mod landskabet. Naturen vil også fylde i bydelen, hvor blå og grønne kiler vil løbe i deres eget netværk.
Marienlyst - Ny bydel i Aarhus Vest
- Selve Marienlyst-området mellem Tilst, Skejby og Aarhus V er 184 ha og vil udviklet give plads til mellem 12.000-14.000 aarhusianere. Til sammenligning har byområderne Beder-Malling og Elsted-Lystrup cirka 10.000 indbyggere.
- De fritliggende boliger er inspireret af parcelhuse, men grundene vil være mindre end de typiske 700 kvm grunde. De fritliggende boliger i Marienlyst skal ligge side om side med andre boligtyper.
- Aarhus Byråd godkendte i 2020 en aftale om køberet af kommunalejede arealer i Marienlyst til Marienlyst Aarhus 2 ApS (tidligere Stadt A/S). Da betingelserne i køberetsaftalen er opfyldt, skal byrådet nu tage stilling til vilkårene i den endelige købsaftale.
Kilde: Aarhus Kommune
Bydelen forbindes af små bygader, hvor hastigheden er lav, og boligerne er trukket helt ud til vejen. Cyklister og fodgænger skal prioriteres, mens bilerne må indordne sig de bløde trafikanter.
Rammerne for den nye bydel er beskrevet i et forslag til et kommuneplantillæg, som Magistraten i Aarhus har drøftet.
Kommuneplantillægget kommer i høring efter den politiske behandling. Det forventes, at tillægget kan vedtages i slutningen af 2025, hvorefter lokalplanlægningen kan gå i gang.