Danske bro-eksperter indgår fireårig rammeaftale med svensk myndighed
Arkitekterne fra Dissing+Weitling har gode erfaringer med at tegne broer.
Nu er de godt i gang med at bygge en bro af samarbejde over Øresund med den svenske transportmyndighed, Trafikverket.
Dissing+Weitling har indgået en fireårig rammeaftale med myndigheden. Her skal de danske arkitekter yde rådgivning inden for stationsdesign, procesledelse, designudvikling og samfundsanalyser med fokus på mobilitet.
- Den svenske myndighed er ikke alene den vigtigste og største aktør inden for svensk mobilitet, men også en ambitiøs bygherre, der forstår at integrere udviklingen af infrastrukturen med bredere samfundsmål som social bæredygtighed og klimaomstilling, siger Jesper Henriksen, partner og leder af Dissing+Weitlings mobilitetsenhed, i en pressemeddelelse.
Dissing+Weitling vil sammen med de danske landskabsarkitekter fra Kragh Berglund og de svenske transportmyndigheder arbejde på at realisere Trafikverkets såkaldte arkitekturstrategi, som fokuserer på menneske- og landskabsorienteret natur, arkitektur som drivkraft i samfundsudvikling samt omsorgs- og vidensbaseret arkitektur.
12 bød sig til
Samlet set var der 12 arkitekt- og ingeniørvirksomheder, der bød sig til i konkurrencen om den fireårige rammeaftale, hvor innovations-, udrednings- og udviklingsopgaver inden for transportinfrastrukturens arkitektur var omdrejningspunktet.
- Det betyder, at man i Sverige ikke blot fokuserer på transportbehov, men også på at tænke infrastrukturprojekter sammen med social sammenhængskraft, gode oplevelser og bæredygtige miljøer, siger Jesper Henriksen.
Dissing+Weitling har samarbejdet med Trafikverket ad flere omgange, hvor de danske arkitekter både har stået for illustrationen af Oxberg-broen i Dalarna og Sundsvall Centralstation.
Arkitekterne har også stået bag projekter som Cykelslangen i København, Storebæltsforbindelsen, Xiamen Footpaths i Kina og Hålogalansbrua i Narvik.