Skybrud skaber nybrud: Stadion skal være regnvandsbassin
Man plejer at sige, at nød lærer nøgen kvinde at spinne.
Men med lidt vilje kan det gamle mundheld sagtens ændres til regn lærer kommuner at vandsikre.
For hyppigere og kraftigere nedbørsmængder har tvunget Frederiksberg Kommune til at tænke i nye og mere kreative baner for at finde plads til regnvandet.
Her er løsningen blevet at klimasikre Frederiksberg Stadion, hvor der under grønsværen skal etableres et bassin under hele den 52 meter brede og 110 meter lange boldbane.
Siden juni 2024 har de eneste aktører på banen været tunge maskiner og medarbejdere fra Arkil. Det er nemlig entreprenørvirksomheden, der står for klimasikringen, som blandt andet omfatter håndtering af 31.000 ton jord, 2.300 meter dræn og ikke mindst de omtrent 29.000 kassetter, der udgør indmaden af bassinet.
Dette projekt adskiller sig fra andre lignende projekter grundet den store kompleksitet, selvom det ikke er meget større end et gennemsnitligt regnvandsbassin.
- Den største udfordring her har været at placere de næsten 29.000 plastikkassetter over en relativt begrænset periode og under nogle ret trange forhold. Men det har været spændende, for vi har aldrig prøvet noget lignende før, siger Christian Langballe, der er formand i Arkil, i en pressemeddelelse.
Omfanget af skybrudsbassinet
- Håndtering af 31.000 ton jord, sand og sten
- Montering af ca. 29.000 kassetter til opmagasinering af regnvand
- Udlægning af 17.000 kvm fiberdug og plastikmembran
- Etablering af 130 meter rør i Ø460-1200 mm
- 1.500 meter føringsrør til elkabler
- 2.300 meter dræn
Årsagen til kompleksiteten skal findes i de trange arbejdsforhold, som betød, at kassetterne skulle placeres manuelt i sommervarmen.
- I den periode var otte mand beskæftiget med at placere kassetter med håndkraft på et sort underlag i de 25-30 grader, vi havde i slutningen af juni, siger Christian Langballe videre.
Kassetterne, der skal opbevare regnvand ved skybrud, er leveret af Scanpipe, og mængden er dobbelt så stor som Scanpipes hidtil største opgave.
Mens projektet startede i juni 2024, ventes det at stå færdigt i løbet af november 2024.