Grønlands regering kritiserer problemramt lufthavnsbyggeri i Nuuk
Problemerne, der efterhånden har hobet sig op ved lufthavnsbyggeriet i Nuuk, er uacceptable.
Det mener formanden for den grønlandske regering, Naalakkersuisut, Múte Bourup Egede, ifølge en pressemeddelelse fredag, skriver det grønlandske medie KNR.
Sammen med sin kollega, Hans Peter Poulsen, der er minister for boliger og infrastruktur, har han indkaldt Greenland Airports til et møde på et ukendt tidspunkt.
- De nuværende forhold er uacceptable, og vi forventer, at der sættes yderligere fokus på fremdrift, siger Múte Bourup Egede i meddelelsen.
Det har ikke skortet med problemer med lufthavnsbyggeriet i Nuuk, der senest har dumpet endnu et sikkerhedstjek fra Trafikstyrelsen og derfor måtte pause internationale flyvninger frem til oktober.
- Vi kan ikke fortsætte med at være vidne til forsinkelserne, og derfor forventer vi, at Greenland Airports overholder de deadlines, de selv har meddelt offentligheden, lyder det fra Hans Peter Poulsen.
Greenland Airports har flere gange måttet erkende, at de deadlines, der er blevet sat for at løse problemer, der løbende er dukket op, ikke har været realistiske.
Ved et kontrolbesøg fra Trafikstyrelsen i midten af august valgte styrelsen midlertidigt at suspendere internationale flyvninger, da der var fundet en række fejl og mangler.
Først lød det fra Greenland Airports, at der blot var tale om dage og ikke uger, før problemerne var udbedret.
Den melding ændrede sig dog, da selskabet måtte erkende, at problemerne var større end som så.
Men da styrelsen så besøgte lufthavnen, som den danske stat har medfinansieret, i september, dumpede den endnu et sikkerhedstjek.
Arbejdet ved lufthavnen er et af Grønlands største infrastrukturprojekter, hvor der skal etableres en ny lufthavnsterminal og en 2200 meter lang landingsbane.
Arbejdet med den nye terminal og landingsbane har ramt flere bump på vejen. Foruden Trafikstyrelsens fund af fejl og mangler har brandmyndigheder blandt andet også gjort anmærkninger i forbindelse med arbejdet.
Tidligere har direktør i Greenland Airports Jens Lauridsen erkendt, at udfordringerne med den nye lufthavn har været større end ventet.
Når den 2200 meter lange bane er i brug, vil det for første gang være muligt for den grønlandske hovedstad, Nuuk, at modtage større fly direkte fra København, Europa og resten af verden.