23948sdkhjf

Italiensk entreprenørs guldår redder blødende datterselskab i Danmark

Efter år med dundrende underskud kommer den italienske storentreprenør Itinera ud af 2023 med et stort overskud. Nu forsikres det, at man vil holde liv i det blødende underselskab SBJV, der opfører Storstrømsbroen

Det har langt fra været nogen rentabel forretning for den italienske entreprenør Itinera at drive datterselskabet SBJV, Storstroem Bridge Joint Venture, der, som navnet indikerer, står for totalentreprisen på Storstrømsbroen.

Tidligere har Licitationen afdækket, hvordan pengene strømmer ud af SBJV, der i 2023 måtte indkassere et tab på knap 354 mio. kr., mens Itinera angav værdien af det pengetørstige datterselskab til nul kroner for tredje år i træk.

Helt så skidt står det dog ikke til i moderselskabet, der efter et par miserable år med blodrøde milliardtab kommer ud af 2023 med et overskud på cirka 224 mio. kr. efter skat.

Vil fortsat dække SBJV

Tidligere har den pressede økonomiske situation betydet, at SBJV igen er i 'going concern', hvilket betyder, at der er tvivl om selskabets overlevelse, men i årsrapporten fra Itinera har piben fået en anden lyd.

Her lyder det, at der ikke er nogen usikkerheder i forhold til Storstrømsbro-projektet, som kører indtil det er færdiggjort.

Ifølge årsrapporten skyldes de økonomiske problemer i datterselskabet en kombination af faktorer som corona-nedlukningerne, stigende stålpriser som følge af Ukraine-krigen samt Vejdirektoratets krav om ændringer i designet, der krævede markant mere stål i armeringerne.

Det italienske firma vandt kontrakten i juli 2017 efter at have leveret det billigste tilbud på lige over to mia. kr.

Den samlede pris for projektet med nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,7 mia. kr. (2023-priser).

Forløbet omkring Storstrømsbroen har været en problemfyldt affære, og tilbage i 2023 krævede italienerne 3,4 milliarder kroner fra Vejdirektoratet for ekstra omkostninger fra Storstrømsbroen.

Broen forventes stadig at være klar til biltrafikken i 2025 og jernbanetrafikken i 2027.

Foruden Storstrømsbroen har Itinera også været involveret i byggerierne af supersygehusene i Køge og i Odense.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063