23948sdkhjf

Branchedirektør: Urimelig stempling af VVS-branchen

DS Håndværk & Industri erkender, at der er problemer med prissætningen i VVS-branchen, men forsvarer installatørerne mod at blive fremstillet som grådige tyveknægte.
Tirsdag aften vendte DR’s forbrugerprogram ”Kontant” det kritiske kamera mod VVS-branchen, og det har i dag fået Tekniq til at forsvare installatørerne over for Building Supply.

Læs også: Tekniq svarer igen på kritisk tv-udsendelse

Direktør hos DS Håndværk & Industri, Jani Lykke Methmann, deler installatørorganisationens grundlæggende skepsis over for programmet.

- Installatørerne blev over én kam fremstillet som grådige tyveknægte, der tager helt urimelige overpriser for simple materialer, forbrugerne kan købe på nettet til en brøkdel af prisen. Fremstillingen er urimelig forsimplet, og en hel branche blev stemplet, siger hun.

Ønsker møde med grossisterne
I lighed med Tekniq erkender Jani Lykke Methmann dog, at priserne i branchen langt fra tegner et retvisende billede af virkeligheden, hvilket i sidste ende er medvirkende til at holde timepriserne nede på et kunstigt lavt niveau.

- I DS Håndværk & Industri er vi enige i, at grossisternes listepriser er vildledende. Vi har påpeget dette længe men har indtil nu talt for døve ører både i forhold til grossisterne og andre organisationer i branchen.

Jani Lykke Methmann har derfor taget initiativ til et møde med branchens grossister, så fremtidens samarbejde kan revurderes.

- Vores medlemmer har igennem flere år presset på for at få gennemsigtige priser og rabatstrukturer, så de kan købe deres materialer til en ordentlig pris og ikke skal bruge mange ressourcer på indkøbet, og så de i øvrigt ikke risikerer at snyde hverken sig selv eller kunden. Og så vi kan få både time- og materialepriser, der afspejler installatørernes reelle udgifter, siger hun.

Udgifter til andet end stumper og svend
VVS’erne tjener ikke masser af penge på at udnytte sagesløse forbrugere. Installatørerne har mange flere udgifter end de rene stumper og den rene lønudgift til den svend, der sætter toilettet op eller fører rørene til den nye radiator, siger Jani Lykke Methmann.

Hun oplister tre faktorer, som kun sjældent fremgår af fakturaen:
• Installatøren skal være medlem af en garantiordning og have en stribe lovpligtige forsikringer, så forbrugeren har tryghed, hvis der skulle gå noget galt.
• Installatøren skal have et kvalitetsstyringssystem, der sikrer samfundet og forbrugeren, så tingene udføres sikkerhedsmæssigt korrekt, og vi fortsat har rent drikkevand i hanerne.
• Installatøren skal også til enhver tid være forberedt på en konkret arbejdsopgave hos en kunde – også de akutte – og han skal derfor have en fuldt udstyret servicebil med moderne specialværktøj, reservedele og stumper. Han kan jo ikke bruge flere timer hver gang på at bestille stumper hjem fra en netbutik og i øvrigt vente på, at de bliver leveret.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109