23948sdkhjf

Formentlig de første i verden: Vejdirektoratet med udbud ved Storstrømsbroen

Entreprenørerne kan byde på tre forskellige typer støjskærm nær Storstrømsbroen. Den ene mulighed er speciel i dansk - og måske international - sammenhæng

I Storstrømmen mellem Masnedø og Falster er den nye Storstrømsbro under opførelse, og fra begge kyster nærmer brodækket sig pylonen i midten. Nu skal broen skærmes fra havnebyen Orehoved af en ny og potentielt unik 350 meter lang og tre meter høj støjskærm.

Hverken længde eller højde er specielt. Det er derimod muligheden for, hvad støjskærmen kan opføres med.

- Vejdirektoratet udbyder som de første i Danmark – og formentlig i verden – en støjskærm udført af kalkstabiliseret lerjord. Løsningen er således helt ny og spændende og kan være en måde, hvorpå vi kan udnytte vores ressourcer bedre, siger projektchef i Vejdirektoratet, Niels Gottlieb, i en pressemeddelelse. 

Når lerjord stabiliseres med nogle få procent brændt kalk, får jorden en større styrke, samtidig med at den bliver vandafvisende.

Med udbuddet af støjskærmen kan entreprenørerne byde på tre forskellige typer støjskærm. Ud over en model med kalkstabiliseret lerjord, kan der bydes på en traditionel støjskærm udført med stålsøjler og kassetter med mineraluld samt en støjskærm af gabioner

- Vi håber, at så mange entreprenører som muligt har lyst til at byde på støjskærmen og håber også meget, at der i markedet er en lyst til og interesse for at bruge nye materialer som jord til støjskærmen. Med udbuddet her har vi taget hul på det, der kunne blive en af fremtidens støjskærmsløsninger med mere bæredygtige materialer, siger Niels Gottlieb.

Samarbejde bag idéen

Overskudsjord kan også bruges i støjskærmen af gabioner. De kan fyldes med diverse materialer og vil på Storstrømsprojektet skulle fyldes med jord. Gabioner bruges blandt andet i Tyskland.

- Vi har masser af jord, og det er godt at bygge med. I Danmark ”producerer” vi årligt mere end 15 millioner ton udgravet jord fra byggerier og andet som potentielt kan anvendes som byggemateriale, så potentialet er stort, siger Niels Gottlieb.

Støjskærmen i Storstrømsprojektet er udsprunget af et samarbejde mellem Vejdirektoratet, Region Hovedstaden, DTU og entreprenørfirmaet Holbøll, ressourcecenteret Remco og THI Dencker Arkitekter om udvikling og test af støjskærme ved anvendelse af lerjord.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078