23948sdkhjf

Banedanmark lægger skinner på Lolland

Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen lægger Banedanmark nu skinner på Lolland

Banedanmark går nu i gang med en ny etape af et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter. 

Der er tale om sporene på den nye bane fra Nykøbing Falster til den kommende station ved Rødby, skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

Arbejdet omfatter en strækning på 32 km med dobbeltspor, og lige nu er Banedanmark blandt andet i gang med at få fragtet materialer. 

- Vi får sveller, skinner og skærver til i alt 64 km spor. Indtil videre har vi modtaget cirka 80.000 stk. sveller, 11-12.000 m3 skærver og ni sporskifter, oplyser projektleder i Banedanmark Asmat Ziraki.

I alt skal der bruges 124.000 skinner, 58.000 m3 skærver, 100.000 stk. sveller og 18 stk. sporskifter til at bygge den nye strækning.

Projektet bliver bygget uden de store maskiner. 

- Det er en god løsning, når der ikke er tidspres – og så er det også den billigste løsning, siger Asmat Ziraki. 

Projektlederen fortæller, at der dog kommer en justeringsmaskine på projektet til sidst.

I løbet af sommeren og efteråret bliver skinnerne lagt, og i sensommeren eller det tidlige efterår går Banedanmark i gang med sporskifter. Banedanmark forventer, at banen mellem Nykøbing Falster og Femern-tunnelen er lagt inden årets udgang.

Når banen på Lolland er færdiggjort, skal strækningen blandt andet også elektrificeres og digitaliseres. Strækningen er tidligst klar til at køre tog, når Femern-tunnelen står klar, fremgår det. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08