23948sdkhjf

Vinder opgave på milliardprojekt: Holder undersøisk tunnel tør under vandet

CG Jensen-selskab kommer til at beskæftige 25 medarbejdere - lige fra byggeledelse til grundvandsteknikere – på opgaven med grundvandssænkning på Nordhavnstunnelen

Det bliver grundvandseksperterne fra Hölscher Jensen, der skal sikre, at anlæggelsen af den kommende, undersøiske Nordhavnstunnel kan forløbe tørt under vandet. CG Jensen-selskabet skal også sikre et sundt havmiljø under anlægsarbejderne.

- Vi har teknikken og erfaringen til at håndtere store mængder af kvalitetssikring og dokumentation, så vi kan sikre den kvalitet og omhyggelighed, som kunderne forventer på så store opgaver, så det er lige en opgave for os, siger adm. direktør i Hölscher Jensen, Jan Vognbjerg, i en pressemeddelelse.

Hölscher Jensen skal udføre opgaven for totalentreprenøren BESIX-MTH JV, et joint venture mellem danske MT Højgaard og belgiske N.V. BESIX S.A. som i 2022 blev valgt til milliardprojektet i København.

Ifølge Vejdirektoratet, der er bygherre, er det samlede budget for Nordhavnstunnellen efter 2023-prisniveau på 3.956 mio. kr.

Den kommende Nordhavnstunnel kommer til at løbe under Svanemøllehavnen på Østerbro i København. Det er tanken, at den 1,4 km lange tunnel skal forbinde byudviklingsområderne ydre og indre Nordhavn direkte med vejnettet på Østerbro og dermed hjælpe til med at flytte den tunge trafik væk fra byen.

Renser også for tungmetaller

Hölscher Jensen er allerede i fuld gang med de forberedende arbejder, som også inkluderer et pilotprojekt, inden man starter op på selve oppumpningsarbejdet i uge 13.

Som en del af opgaven skal Hölscher Jensen rense vandet for tungmetaller, så man kan sikre et godt havmiljø undervejs i anlæggelsesfasen. Tungmetallerne findes i vandet i dag, men når det hives op, kan man via diverse filtre rense det og reducere forureningen. Når arbejderne er i gang, vil man kunne rense op til 200 kubikmeter vand i timen, så det bagefter kan udledes i havnen igen.

- Med højtudviklet teknik, overvågning og erfarne medarbejdere vil vi samtidig sikre, at vi grundvandssænker mindst mulig vand og dermed også flytter mindst mulig forurenet vand, forklarer Jan Vognbjerg om processen, der kommer til at beskæftige i alt 25 medarbejdere – lige fra byggeledelse til grundvandsteknikere.

Hölscher Jensen skal efter planen afslutte arbejderne medio 2026.

Det er forventningen, at den nye tunnel vil stå klar i slutningen af 2027 og vil have en daglig trafik på cirka 8.200 biler.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096