Her får 9 millioner mennesker deres daglige gang
Flere træer, bænke og cykelstativer.
Det er nogle af de greb, som skal gøre metrostationerne på forlængelsen af den københavnske metrolinje M4 mod Sydhavn og Valby til nye pladser til glæde og gavn for de mennesker, der bor og arbejder i nærheden af dem, og ikke bare travle gennemgangssteder.
- Ligesom metrostationerne skal pladserne være tilgængelige, overskuelige og trygge, og for de besøgende skal de slå tonen an for hele lokalområdet og egenarten i de omkringliggende kvarterer, samtidig med at de inviterer til at tage et pusterum i hverdagen, udtaler Jesper Malmkjær, der er arkitekt hos Metroselskabet, i en pressemeddelelse.
Han fortæller, at der har været et fokus på at sikre, at stationspladserne spiller sammen med de omkringliggende omgivelser og samtidig passer til kvarterets behov.
- Ved metrostationen Enghave Brygge kommer der for eksempel et stort cykelparkeringsområde med plads til cirka 400 cykler, da vi forventer meget cykeltrafik i området, når Metroen åbner, fortæller Jesper Malmkjær.
- Derudover kommer der en opholdstrappe helt ned til vandet mod syd, som giver folk mulighed for at springe i vandet om sommeren eller nyde en pause på pladsen, når de sejler forbi i kajak eller båd, tilføjer han.
9 millioner passagerer
Udvidelsen af M4 indeholder fem nye metrostationer: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg (kommende København Syd). Årligt forventes M4 at få cirka 9 mio. passagerer årligt. Til sammenligning forventes mere end 120 mio. passagerer at rejse med Metroen i 2024.
På Havneholmen, Enghave Brygge og Mozarts Plads er arbejdet med at anlægge stationspladserne allerede i gang, mens arbejdet på Sluseholmen og Ny Ellebjerg først starter senere. Det skyldes, at der på nuværende tidspunkt opføres andre byggerier i området, som optager dele af stationspladsarealet.
Alle fem stationspladser forventes at være færdige i sommeren 2024.
De fem stationspladser ved forlængelsen af metrolinje M4
Havneholmen:
Metrostationen Havneholmen ligger på det tidligere parkeringsområde bag Fisketorvet. Med stationspladsen bliver der skabt et nyt byrum, som både bliver trafikknudepunkt og handelsdestination, men også et grønt og roligt åndehul med attraktive og trygge opholdssteder. Stationspladsen får bl.a. ”planteøer” med store træer og buske, som skal forbedre de mikroklimatiske forhold på pladsen, som i dag er plaget af både stærk vind og trafikstøj.
Enghave Brygge:
Stationspladsen ved Enghave Brygge er en del af transformationen af det tidligere havne- og industriområde til et attraktivt blandet erhvervs- og boligkvarter. Pladsen skal være et levende samlingspunkt for den nye bydel med grønne bede, siddepladser, udeservering, en allé med træer og en opholdstrappe ned til vandet. Pladsen bliver næsten 200 meter lang og anlægges med store betonfliser med forskellige overflader, som fremhæver tre tyngdepunkter på pladsen; hhv. mødet med vandet, forbindelsen til Frederiks Brygge og åbningen til Kraftværksparken. Dertil laves også et særskilt område på pladsen til cykelparkering med plads til ca. 400 cykler.
Sluseholmen:
Metrostationen Sluseholmen ligger for enden af Fordgraven i et område, som er under stor udvikling med mange nye boliger og erhvervsbygninger på vej. Stationspladsen bliver et naturligt centrum for passagerer, beboere og ansatte i området – et samlingspunkt og mødested med gode muligheder for at købe mad og drikke fra de omkringliggende cafeer. Der etableres flere grønne kantzoner, som er rummet mellem pladsens omgivende erhvervsbygninger og selve pladsen, med muligheder for at opholde sig. Stationspladsen munder ud i en promenade og en træbrygge, som gør det muligt at nyde vandet eller udsigten.
Mozarts Plads:
Metrostationen Mozarts Plads ligger i udkanten af pladsen, hvilket giver god mulighed for ophold i området omkring stationen. Pladsen vil fortsat være et trafikalt omdrejningspunkt, men den sociale del styrkes, idet pladsen indrettes som et grønt byrum med mulighed for ophold, events og andre aktiviteter. Formålet er at fremme trygheden på pladsen ved at indrette pladsen, så folk i højere grad får oplevelsen af at befinde sig i en bypark end midt på en byplads. Pladsen indrettes med store regnbede til regnvandshåndtering, et nyt springvand, lange slyngede bænke samt en græsplæne, der skaber talrige muligheder for ophold for alle. Cykelparkeringen samles langs Borgmester Christiansens Gade for at sikre en funktionel og afgrænset placering og for at holde resten af pladsen fri til ophold.
København Syd (det nuværende Ny Ellebjerg):
Metrostationen København Syd ligger tæt på S-togs- og regionaltogslinjerne og bliver et af de største trafikale samlingspunkter i hovedstaden i fremtiden. Pladsen bliver både transitplads for rigtig mange passagerer, samtidig med at den skal fungere som udeareal for lokalområdet, herunder studerende ved NEXT Sukkertoppen og kvarterets børn og unge. Området byder på områder, hvor man f.eks. kan vente på toget eller tage ophold i frokostpausen - men også aktive tilbud i form af ”aktivitetsøer”, som inviterer til sport og leg. Pladsen bliver indrettet, så den er nem og overskuelig og sikrer et godt flow for fodgængerne. Den indrettes med cykelparkering, offentligt toilet, vandpost, plantebede, bænke og mastebelysning. Derudover vil der være et busstoppested med plads til to holdende busser og en plads til afsætning med bil/taxa i en vendesløjfe. Stationspladsen vil ændre form, når København Syd udbygges til en ny bydel med blandet bolig og erhverv.
Kilde: Metroselskabet