Skoleelever skal regne på Femern-tunnelen
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/89604902.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=2304&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=1295&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=371&accessToken=4094479a13895a69b4f8a97bf818b296f90ab234bbbe0d60334005389b31d580)
Danmarks Matematiklærerforening stiller i et nyt undervisningsmateriale en række opgaver til eleverne i grundskolen.
Blandt opgaverne bliver at regne på hvad Femern-forbindelsen betyder for rejsetiden, og hvor meget beton det kræver at opføre tunnelen.
Det oplyser Danmarks Matematiklærerforening og Femern A/S i en pressemeddelelse.
I undervisningsmaterialet indgår også praktiske opgaver, hvor eleverne skal bygge en model af tunnelen og sammenligne dimensionerne med andre tunneler i deres nærområde.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforenings 13 kredse, der hver især har taget udgangspunkt i et projekt, som i flere tilfælde handler om deres nærområde. På Lolland er valget faldet på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen
De 13 kredses bidrag er samlet i et ny undervisningsmateriale med titlen ”Danmark Rundt”, der bliver tilbudt alle skoler over hele Danmark til efteråret.
Undervisningsmaterialet er på 130 sider og indeholder seks kapitler, hvor Femern-projektet er en del af kapitlet Broer og tunneler i Danmark.