Vinder fransk opgave til 670 millioner
Ét minut fra sol til skygge - uanset om du er til fods eller på cykel.
Det er et af målene med en kommende, ambitiøs forvandling af Rhône-flodens højre bred, og dermed en del af Lyons gamle centrum.
Projektet, der løber frem til 2030, skal sikre, at fremtidens generationer også kan trives i Lyon, og den franske by får dansk besøg. Landskabsarkitekten Bogl har således vundet en opgave i det franske mega-projekt.
I dag er flodens højre bred præget af støj, biltrafik, forurening og veje, der er en barriere mellem floden og halvøen. Vi skal give mere plads til gående og cyklister og skabe bedre mikroklima Jens Linnet, kreativ direktør,Bogl
Men hvordan er en dansk tegnestue endt i det sydøstlige Frankrig?
Det kan lade sig gøre, hvis man slår sig sammen med en af Frankrigs store landskabsdesign-firmaer ved navn Base, som bliver hovedrådgiver på projektet.
Pris: 670 mio. kr.
Også den franske rådgiver-gigant Artelia, tidligere kendt som Moe, er med, og de har som bekendt i Danmark en mere end 1.100-medarbejdere stor forretning.
Sammen skal de løse en grøn forvandlings-opgave udskrevet af La Métropole de Lyon og Ville de Lyon, med en kontraktsum på cirka 90 mio. euro (670,7 mio. kr.).
Det fremgår ikke, hvor stor en del af opgaven, Bogl har vundet.
Trafik og forurening
Projektet skal helt overordnet løse nogle af Lyons problemer med trafik, reducere forureningen og samtidig tilpasse byen til global opvarmning.
- Det er et virkelig spændende og vigtigt projekt. Normalt arbejder vi i en skandinavisk kontekst, så det bliver interessant at skulle forstå og tegne et landskab til et anderledes klima og kultur, siger Jens Linnet, som er kreativ direktør og medstifter af Bogl, i en pressemeddelelse.
Han tilføjer, at tegnestuen også kommer til at tage vigtig, ny viden med tilbage til Danmark.
- Base, der leder teamet, har længe været en faglig inspiration, så det er fantastisk, at vi nu skal arbejde sammen på det her projekt, tilføjer han.
Klima og mobilitet
Også i Frankrig er klimatilpasning, grøn mobilitet og biodiversitet højt på den landskabsarkitektoniske dagsorden.
I Lyon, der er Frankrigs tredjestørste by, skal en del af Rhône-flodens bred nu transformeres med de tre hovedsøjler for øje.
Vinderholdet består af i alt 15 virksomheder og indeholder både ingeniører, arkitekter og eksperter i springvand, mobilitet og kulturarv. Projektet er af en størrelse og type, der sjældent bliver udbudt i Danmark.
- Målet er kort sagt at sikre, at også fremtidens generationer kan trives i Lyon på trods af et markant varmere og tørrere klima, siger Jens Linnet.
Det varmeste år
2022 var det varmeste år nogensinde målt i Frankrig, siden dataindsamlingen, ifølge avisen Le Monde, begyndte i år 1900 og en måde at sænke temperaturer og skabe mere behagelige mikroklimaer er helt enkelt at plante flere træer. Forskning viser, at træer i nogle tilfælde kan sænke temperaturer med op til 12 grader.
I Lyon er det planen, at der skal plantes 1.200 træer og 33.000 kvm anden beplantning, der kan overleve perioder med tørke. Projektet dækker i alt et område på 2,5 kilometer mellem broerne de Lattre de Tassigny og Gallieni.
- I dag er flodens højre bred præget af støj, biltrafik, forurening og veje, der er en barriere mellem floden og halvøen. Derfor skal flere vejbaner nedlægges for at give mere plads til gående og cyklister og skabe et bedre mikroklima, siger Jens Linnet.
Han tilføjer, at det også er planen at skabe nye promenader og terrasser langs vandet, gøre 45 pct. af overfladerne permeable og øge biodiversiteten.
Kort om Bogl
Landskabsarkitekt-firmaet Bogl består af 30 medarbejdere fordelt i København og Oslo.
Virksomheden arbejder med alt fra kystbeskyttelse til beplantning, belysning, transformation og klimatilpasning.
Deres tidligere arbejde med klimatilpasning tæller blandt andet den prisvindende transformation af Remiseparken i København.
Kilde: Bogl