23948sdkhjf

Nye betingelser giver nye muligheder

KRISEKNUSER: Et hurtigt stop for snak om krisen som fænomen og en accept af en ny tilstand var afgørende, da Byggeweb begyndte arbejdet, der har skabt vækst og arbejdspladser.
Da Mads Bording kom til Byggeweb i 2008 stod det klart, at krisen var en realitet. Virksomheden havde udsigt til et 2008-regnskabsår med fald i omsætning og overskud, ligesom man var nødsaget til skære i medarbejderstaben.

Straks tog man fat. Forskellige tiltag blev drøftet i virksomhedens bestyrtelse, og man kom hurtigt frem til, at Byggeweb, der udarbejder digitale værktøjer til projekt- og ejendomshåndtering, skulle tilpasses sig de nye forhold:

- Vi valgte hurtigt at stoppe snakken om krisen som en tilstand, for i stedet at betragte det som en hverdag med nye betingelser og nye muligheder, siger Mads Bording til Building Supply, og forklarer, at kernen i bestræbelserne blev at skabe en tættere forbindelse mellem virksomheden og markedet - uagtet hvordan markedet så ellers så ud:

- Vi ville være de bedste i markedet til at hjælpe vores kunder til at afleverer projekter til tiden, i den rette kvalitet og til den aftalte økonomi, hvilket betyder at vi skulle hjælpe branchen med at reducere fejl dramatisk. Vores mantra i dag er fortsat NUL FEJL, og det er hvad vi arbejder for hver dag.

Fintuning til markedet
Tilpasningen til markedet indebar en ændring af organisationen ud fra devisen om, at løsningerne på udfordringerne findes i netop markedet og hos kunderne.

Så da en stor del af markedet forsvandt fra den ene dag til den anden på grund af krisen, og folk blev bange for at træffe beslutninger, valgte Byggeweb at sende så mange folk i marken som muligt. Hermed ville man omkring den inerti, som prægede beslutningsgangene ved at vise, hvordan virksomheden kunne reducere kundernes risikoprofil:

- Vores kerneforretning har alle dage handlet om, at skabe risikominimering, effektivisering og øget lønsomhed for alle vores kunder og brugere. Med disse kompetencer og sammenhængen mellem disse gevinster og vores produkter gik vi 15 mand i markedet, siger Mads Bording om tiltagene i 2008. Herigennem arbejdede man også på at indfri målsætningen om at tilpasse sig markedets behov og interesser, hvor man tidligere havde været et hak ud af trit med de gældende forhold.

Alt byggeri er unikt
For Byggewebs positive udvikling har det i Mads Bordings optik også været afgørende, at man hurtigt droppede faste standarder og med direktørens ord:

- Turde rive smørrebrødsedlen i stykke og tænke ud af boksen. Med nye betingelser kræves nye handlinger og kompetencer, og det skal vi være bedst til.

Forståelse for, at alt i byggeri er "one off" og, at man må tage afsæt i en unik produktorganisation, er centralt i den tilgang, Byggewebs har til markedet. Hver ny opgave og de mulige udfordringer, den enkelte kunde står overfor, betragtes som en unik udfordring. Her udpeger Mads Bording en anden afgørende faktor i Byggewebs succes: Medarbejderne.

- Det er også en blank erkendelse af, at de gode resultater er skabt af kollegernes indsats og konstante udvikling, lyder det fra Mads Bording, som gør en dyd ud af at kalde alle i virksomheden kolleger. Arbejdslivskvalitet blandt kollegerne er et kerneelement i den virksomhedskultur, der var været arbejdet med som forandringsredskab siden Mads Bordings ankomst i firmaet i 2008:

- Det skal være spændende og sjovt! Der skal være oprigtig interesse for kunderne, for at skabe de bedste løsninger og for at gøre det bedre næste gang, lyder det begejstret fra Mads Bording.

Nye jobs i en krisetid
Opgøret med krisetanken, tilpasningen til markedets behov og en konstant udvikling kombineret med virksomhedskultur som forandringsredksab havde de ønskede resultater. Det ventede dårlige resultat og ingen omsætningvækst i perioden fra 2007 til 2008 blev i stedet til en lille fremgang i omsætningen samt et positivt nettoresultat. Siden bar det store arbejde i marken også frugt, og Byggeweb skabte et af de bedste resultater:

- Den vækst har vi fortsat hvert år siden med en top og bundlinjevækst på omkring 20-30 procent. Vores EBITDA er årligt omkring 30 procent samtidig med, at vi har diversificeret og produktudviklet. Senest har Byggeweb lanceret en gratis app Byggeweb Scribble, hvor brugeren kan lave live mark-ups via smartphones og tablets. I perioden fra 2008 og frem til i dag har vi internationaliseret vores forretning i en grad, hvor vi nu har seks internationale partnere og egne kontorer i Ukraine og England, forklarer Mads Bording om den positive udvikling, Byggeweb har gennemgået siden hans ankomst.

Udviklingen betyder også, at man har været i stand til at vende nedgangen, som indebar fyringer ved hans ankomst, til en fremgang, der har skabt 35 arbejdspladser, som ikke var der før krisen.

- Det er fantastisk at være med til at skabe arbejdspladser og gode resultater for vores kunder. Faktum er, at skabte vi ikke resultater for vores kunder, ville vi være et naturligt fravalg. Det at bruge Byggeweb til et byggeri er ikke en nødvendighed som cement og vinduer, men vi ser, og jeg er overbevist om at resultatet bliver bedre når man gør, siger den stolte direktør og afslutter:

- Jeg føler en enorm stolthed over den rejse, vi har været igennem. En stolthed over vores produkter, i forhold til vores kunder og i forhold til kollegerne.

Kriseknuserne
Building Supply og de øvrige brancheportaler under Industry Supply Danmark sætter i denne uge fokus på virksomheder, der har formået at knuse krisen ved at levere positive resultater i en svær tid. Redaktionen har udvalgt tre virksomheder pr. portal blandt de indsendte forslag og kårer en samlet vinder som ”Kriseknuser 2013” på tværs af Industry Supplys portaler i starten af næste uge.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094