23948sdkhjf

Undgå dårlige betalere og få et sundt betalingsflow

Ingen virksomheder eller privatpersoner praler med deres dårlige økonomi. Den information bliver derimod ofte pakket langt væk eller gemt bag store ambitioner og tillidsvækkende formuleringer.

Her kan en kreditvurdering baseret på objektive data skære igennem, og svare konkret på om en handel bør gennemføres, eller risikoen er for stor. I samme vurdering kan virksomheder og privatpersoner der er registrerede som dårlige betalere blive opdaget, inden den endelige underskrift bliver sat.

I værste fald kan samarbejde med dårlige betalere ende i inkassosager, men de vil inden da også formå både at skade betalingsflows. For at undgå dårlige betalere bør virksomheder lave en kreditvurdering af deres kunder. Det giver muligheden for at undgå kunder med dårlige betalingsanmærkninger, og kan samtidig også bruges til at forventningsafstemme de nødvendige, men økonomisk udfordrende samarbejder en virksomhed kan have. For uden at kende en kundes økonomiske situation baseret på objektive tal, kan virksomheder let blive bedraget og selv ende i økonomiske problemer.

Kreditvurdering af virksomheder og privatpersoner

Ved en kreditvurdering bliver en virksomhed eller en privatpersons økonomiske situation vurderet, hvori der vurderes hvorvidt de er kreditværdige, dvs. i stand til at tilbagebetale deres gæld. Afhængig af hvilket samarbejde eller handel der skal udføres, er der forskellige fokuspunkter i kreditvurderinger. Typisk vil der i en kreditvurdering blive lagt vægt på indtægter, udgifter, aktiver, udestående lån, betalingshistorik mv.

I Danmark registreres dårlige betalere i åbne databaser, som alle kan tilgå. Du kan eksempelvis få et overblik over dårligere betalere her. Virksomheder og privatpersoner ender i dette register, hvis de ikke lever op til betalingsaftaler, som de har indgået med offentlige instanser, banker, private virksomheder o. lign. I en kreditvurdering af en virksomhed eller privatperson, vil det blive opdaget, hvis de er registrerede som dårlige betalere.

Der eksisterer anerkendte kreditrating modeller, som virksomheder kan fremvise i deres markedsføring, der verificerer at de er til at stole på. Nordens mest veletablerede kreditrating er kreditmodellen AAA, der bedømmer en virksomheds kreditrisiko på 6 niveauer. En AAA kreditrating bygger på virksomhedens vækst, rentabilitet og risiko for konkurs. Det anbefales dog også at løbende lave kredittjek af kunder og samarbejdspartner, især hvis der sker store forandringer i markedet eller samfundsøkonomien.

Automatiske kredittjek af eksisterende kunder

I Bisnodes Debitor Register kan virksomheder få fuld adgang til et detaljeret register over dårlige betalere, som virksomheder bør være påpasselige med at handle med. Det er ikke kun en god idé at kreditvurdere nye kunder, men også at holde øje med eksisterende kunders betalingsevne. Denne opgave kan bliver automatiseret med én af Bisnodes integrationsværktøjer. Med kredittjek integreret i egne databaser, er det nemt for virksomheder at holde sig opdateret på kunders økonomiske udvikling og blive gjort opmærksom på eventuelle ændringer. 

Nordens mest veletablerede kreditvurdering er kreditmodellen AAA, der bedømmer en virksomheds kreditrisiko på 6 niveauer. Med en AAA kreditrating kan virksomheder vise, at de er til at stole på, da vurderingen bygger på virksomhedens vækst, rentabilitet og risiko for konkurs.

Send til en kollega

0.046