23948sdkhjf

Derfor bør du som leder være en haj til Excel

Excel kan bruges til mere, end du lige tror. Og det er et yderst relevant værktøj til dig som leder.

Excel kan ikke kun bruges til økonomistyring, men også for eksempel til HR, administration og projektstyring. Alle disse elementer vil være en del af din dag som leder, og derfor er Excel noget, som du helst skal være god til. I denne artikel uddyber vi det nærmere og kommer ind på, hvordan du kan blive bedre til Excel.

Hvorfor skal du være god til Excel som leder?
Som leder er der mange ting og mange data, som du skal holde styr på. Du kan gå ud og investere i det helt store og dyre business system, som kan hjælpe dig med dette overblik, men du kan også blot bruge de mange nyttige funktioner, som findes på Excel. Det gælder bare om at lære at bruge dem.

Som leder er det vigtigt at have et velfunderet overblik over alle de mange data, der findes i virksomheden. Du kan strukturere alle de informationer, du har som leder og gøre dem til overskuelige data – for derefter at skabe overblik over dataet i Excel.

Sådan bliver du bedre til Excel
For at få et overblik over den tidligere nævnte data i Excel er der nogle få råd, du kan følge. Først og fremmest skal du finde ud af, hvad formålet med dine data er. Vil du gerne kunne se udviklingen og salget af jeres produkt? Eller vil du have vist et bestemt segment? Når du har fundet ud af formålet, gælder det om at rense dit data for fejl, inden du flytter den over i Excel. Det kan være, at datoen er skrevet på forskellige måder eller lignende.

Herefter gælder det om at vælge de data, som er de vigtigste. Her skal du igen medtænke det førnævnte formål – hvad er det, du vil have ud af din data i sidste ende. Når du har fravalgt og valgt de data, som er mest relevante, skal du også overveje, om disse informationer kun skal bruges til dig selv, eller om de skal sendes ud til nogle medarbejdere. Det har også indflydelse på, hvordan du skal stille det op, og hvad du skal have med. Derfor skal du også tænke over, hvordan dine data ser ud i Excel. Det skal være enkelt og overskueligt at se på – det er jo netop et værktøj, der skal bruges til at skabe overblik.

Det kan derudover være en god idé at tage et basis Excel-kursus, der netop kan hjælpe dig med at udnytte de mange funktioner som leder. Tag f.eks. dette Excel kursus, hvor du lærer alle de grundlæggende funktioner og muligheder i Excel, også lærer en række mere avancerede emner og nyttige tricks.

Send til en kollega

0.031