Men Vejforening efterlyser investeringer
Dansk Vejforening efterlyser nye investeringer i veje efter, at regeringen offentliggjorde planer om at investere ca. 30 mia. kr. i bedre togforbindelser.
Hvorfor er der ikke en eneste krone i udspillet til nye veje eller til vedligeholdelse af de eksisterende? Begge dele er meget påtrængende, men regeringen har ikke afsat en eneste ny krone til formålene siden den tiltrådte i 2011. Hvad blev der af den politiske aftale om at alle nye penge til infrastruktur og alle nye anlæg af infrastruktur skulle gå via Infrastrukturfonden, som et bredt, politisk flertal stod bag? Hvorfor skal samtlige 30 mia. kroner bruges til kun at tilgodese trafikken imellem de 5 største byer? Langt størstedelen af danskerne i over 1.000 byer får ikke glæde af denne investering i deres daglige transport, lyder det kritisk fra foreningen i en pressemeddelelse.
- Det investeringsstop, som nu har varet i 1½ år, bliver om få år til et byggestop. Når den økonomiske krise ender, og højkonjunkturen vender tilbage, kommer vi til at stå og mangle disse veje. Enhver kan forstå, at det hverken er særligt praktisk eller økonomisk at bygge veje midt under en højkonjunktur, hvor vejene fyldes med travl erhvervs- og pendlingstrafik. Dansk Vejforening har ikke noget imod investeringer i mere effektive og moderne jernbaner. Men et mix af investeringer i flere forskellige, og mere målrettede infrastrukturprojekter, havde uden tvivl givet mere trafik for pengene, siger sekretariatschef i Dansk Vejforening Søren Bülow.