23948sdkhjf

Regeringen skyder gang i Femern-byggeri

Med en fremrykning af investeringer for 1,1 mia. kr. kan byggeriet af Femern-forbindelsn gå i gang allerede i år.
Med sin Vækstplan DK sparker regeringen ny energi i erhvervslivet i hele Region Sjælland. Både lavere hotelmoms, genoplivningen af bolig-job-ordningen og ikke mindst fremrykning af anlægsopgaver i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen vil skabe nye arbejdspladser og en fornyet tro på fremtiden.

Det vurderer formanden for Femern Belt Development, Svend Erik Hovmand. Han er naturligvis begejstret for fremrykningen af anlægsopgaver i forbindelse med tunnelbyggeriet.

- Med ét slag går vi fra en ’før-periode’ til endelig at komme i gang med selve anlægsarbejdet. Med Vækstplan DK bliver Femern Bælt projektet reelt skudt i gang her i 2013. Det er en rigtigt god nyhed i en tid, hvor erhvervslivet i regionen har fået sværere og sværere ved at holde hjulene i gang, siger Svend Erik Hovmand og fortsætter:

- Når vi starter med nogle af anlægsopgaverne allerede i 2013 og 2014 vil en del af virksomhederne i regionen inden for en overskuelig periode atter kunne se frem til økonomisk vækst – hvilket forhåbentlig også vil kunne aflæses i en forbedret beskæftigelse.

Nu kommer vi i gang
Femern Belt Developments direktør – Stig Rømer Winther – er ligeledes begejstret ved udsigten til at byggeriet endelig kommer i gang:

- Gennem de sidste 2-3 år har vi gennemført tusindvis af kursusdage for regionens virksomheder for at sætte dem og deres medarbejdere i stand til at deltage i et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter. Femern Belt Development vil nu sætte endnu mere fokus på rådgivningen af virksomhederne. Ikke mindst en professionel erhvervsservice rettet mod de konsortier, der om to år kommer til Lolland for at gennemføre hovedprojektet, nemlig anlægget af Femern Bælt-tunnelen, siger Stig Rømer Winther, der understreger, at Femern Belt Development naturligvis fortsat vil arbejde på at få så mange lokale virksomheder som muligt gjort parate til de internationale udfordringer.

Regeringens vækstplan falder desuden sammen med, at der generelt er god fremdrift i hele projektet: Fra tysk side er man klar til at løfte sløret for linjeføringen, ansøgningerne om miljøgodkendelse bliver i løbet af sommeren sendt til godkendelse hos regeringerne i både København og Kiel, og endelig er processen med prækvalifikation af de konsortier, der skal give et endeligt tilbud på anlægget af Femern Bælt-tunnelen i fuld gang:

- Vækstplan DK er tiltrængt saltvandsindsprøjtning til hele Femern Bælt-projektet. Nu kommer vi for alvor i gang med et af de største byggeprojekter i historien. Et projekt, der for alvor vil være med til at binde Danmark og kontinentet sammen, slutter Svend Erik Hovmand.

Læs også: Vækstplan skaber 15.000 nye job i byggebranchen
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078