10 millioner til ombygning af lukkede folkeskoler
Lokale og Anlægsfonden har bevilget 10 mio. kr. til et udviklingsforløb, hvor op til tre lukkede folkeskoler skal omdannes til nye formål inden for idræt, kultur og fritid.
En undersøgelse foretaget af Lokale og Anlægsfonden viser, at en tredjedel af de folkeskolebygninger, der blev lukket i 2011, stadig står tomme.
Det vil Fonden gerne gøre noget ved og erstatte lukkede bygningers mørke vinduer og tomme gange med lys og nye aktivitetsrum. I mange små byer er skolerne nemlig ofte det eneste sted, hvor beboerne kan samles til foreningsaktiviteter og andre former for fælles oplevelser.
- Der er rige og varierede muligheder for at omdanne lukkede folkeskolebygninger til ny brug, og det stiller store krav til kreativiteten både i forhold til arkitektur og funktionalitet. I mange mindre byer mangler der et mødested i hverdagen efter at skolerne er lukket, direktør i Lokale og Anlægsfonden.
Invitation til bygherrer og arkitekter
Fonden har allerede sidste år givet støtte til omdannelsen af en nedlagt folkeskole i Gudum til et nyt samlingssted for den lille by nær Lemvig. Projektet er et første pilotprojekt med omdannelse af lukkede folkeskoler i mindre bysamfund til nye aktiviteter.
I et kommende udviklingsforløb skal der findes yderligere tre eksempler på lukkede folkeskolebygninger, der med fordel kan omdannes til nye aktiviteter.
- Lokale og Anlægsfonden vil med dette udviklingsforløb fortsat gøre en indsats for at vise, hvordan de lukkede skolebygninger fortsat kan holdes i live med nye aktiviteter til glæde for både børn, unge og ældre, siger Torben Frølich.
Han forklarer, at forløbet fokuserer på fem 'poler', der karakteriserer den typiske brug og funktionalitet, som de omdannede skoler i større eller mindre grad ventes at rumme. Polerne er beskrevet som ”Forsamlingshuset”, ”Værkstedet”, ”Kulturhuset”, ”Folkeoplysningshuset” og ”Bevægelseshuset”.
Udviklingsforløbet bliver indledt med en invitation til interesserede bygherrer og arkitekter, som kan søge om at deltage i forløbet. Op til otte arkitektvirksomheder og op til fem bygherrer, der har lyst til at omdanne en lukket folkeskolebygning, udvælges til en første udviklingsfase. Derefter parres tre udvalgte arkitektteams med op til tre udvalgte byggeprojekter.
Invitationen til at ansøge om at komme med i processen og en beskrivelse af kriterierne for at deltage i forløbet offentliggøres i marts i år.