Muret boligbyggeri skal fremtidssikres
Mange bygninger fra 1940’erne og 1950’erne trænger til modernisering og energioptimering. Ny kampagne vil sikre, at det sker uden at udvande den værdifulde, tidstypiske arkitektur.
Kampagnen sætter fokus på, hvordan kvaliteterne i 1940’erne og 1950’ernes murede boligbyggeri kan videreføres i fremtiden. Her er det Bredalsparken i Hvidovre.
Målet er at formidle viden, skabe netværk og udvikle nye løsninger til helhedsorienteret renovering under hensyn til det arkitektoniske.
- Det murede boligbyggeri har et stort potentiale for energioptimering. Men bygningernes udtryk er sårbare over for ændringer, og derfor bør sådan optimering ske under hensyn til de bærende arkitektoniske kvaliteter. Med denne kampagne ønsker vi at udvikle og formidle løsninger, hvor energirenovering og bevaring går op i en højere enhed, siger Lars Autrup, projektleder i Realdania.
Renoveringsmanual samler viden
Kampagnen skal skabe netværk og videndeling mellem forskellige fagligheder, og den skal formidle eksisterende og ny viden om helhedsorienteret renovering i en samlet manual:
- Der eksisterer allerede en række gode projekter og erfaringer, som er relevante for renoveringen af 1940’ernes og 1950’ernes boligbebyggelse. Kampagnen skal bidrage til videndeling og dialog og give adgang til samlet viden om renoveringsprocesser. Med renoveringsmanualen får alle involverede parter - fra bygherre til rådgiver, entreprenør, boligafdeling og beboer – viden, værktøjer og inspiration til at løse opgaven på bedste måde, siger Søren Meyer, Udviklingschef i Grundejernes Investeringsfond.
Renoveringsmanualen udkommer desuden som pixi-bog, der opsummerer manualens vigtigste indhold. Pixi-bogen produceres så den kan bruges som et selvstændigt værktøj til at danne sig overblik over feltet og som introduktion og appetitvækker til den professionelle renoveringsmanual.
Energirenovering i pagt med arkitekturen
Som en del af kampagnen gennemføres et demonstrationsprojekt, som skal energirenovere en konkret etagebebyggelse i harmoni med arkitekturen. Målet er at skabe ny viden, nye løsninger og nye byggekomponenter, der nemt kan overføres til andre renoverings projekter og samtidig er til at betale:
- Demonstrationsprojektet viser nye veje til energirenovering af efterkrigstidens boligbebyggelser, som ikke ødelægger det arkitektoniske udtryk. Og vigtigst af alt vil projektet føre til løsninger, som kan bruges af andre boligforeninger og private bygherrer inden for en almindelig renoveringsøkonomi, siger Sune Skovgaard Nielsen, Byggeteknisk konsulent, Landsbyggefonden.
FAKTA
Kampagnen løber i perioden 2012-2015 og har et samlet budget på 31 mio. kr.
Den skydes i gang med et seminar, som forventes afholdt i foråret 2013. Her inviteres professionelle inden for forskellige aspekter af renovering til at drøfte potentialer og udfordringer for 1940’erne og 1950’ernes murede boligbebyggelser.
Kampagnen er igangsat af Realdania i samarbejde med Landsbyggefonden, Grundejernes Investeringsfond og Kulturstyrelsen. Dansk Bygningsarv er sekretariat.
Kampagnen løber i perioden 2012-2015 og har et samlet budget på 31 mio. kr.
Den skydes i gang med et seminar, som forventes afholdt i foråret 2013. Her inviteres professionelle inden for forskellige aspekter af renovering til at drøfte potentialer og udfordringer for 1940’erne og 1950’ernes murede boligbebyggelser.
Kampagnen er igangsat af Realdania i samarbejde med Landsbyggefonden, Grundejernes Investeringsfond og Kulturstyrelsen. Dansk Bygningsarv er sekretariat.