23948sdkhjf

Aarsleff vinder kontrakt til 134 millioner kroner

Banedanmark har udpeget Aarsleff-koncernen som entreprenør på 12 betonbroer i forbindelse med København-Ringsted-banen.
Det bliver et konsortium bestående af Aarsleff A/S, Aarsleff Rail A/S og Rambøll, der skal stå for anlægget af i alt 12 jernbanebroer, vejbroer og faunapassager på en 5 km lang strækning mellem Køge Bugt motorvejens Ishøj-udfletning og Greve Centervej.

Det blev afgjort onsdag den 16. januar 2013, da kontrakten til knap 134 mio. kroner blev skrevet under i Banedanmarks projektkontor i Brøndby.

Kontrakten består af etablering af 12 betonbroer, varierende fra 12 til 70 meter i spænd, og dertilhørende vejomlægninger. Broerne skal føre den nye bane over og under eksisterende veje og vil blive udført efter et koncept, hvor hovedparten af brodækkene og en stor del af fløj- og vederlagsvæggene udføres som elementer.

Ny konstruktionsteknik
Kontrakten er en design-and-build kontrakt. Det betyder, at det er entreprenørens opgave både at designe og bygge broerne og faunapassagen. På den måde kan entreprenørerne byde ind med nye, kreative løsninger. Det vindende konsortium har fx foreslået en måde at etablere støttemurene på, som aldrig tidligere har været brugt i Danmark.

Den nye metode kan spare både tid og penge, fordi der anvendes præfabrikerede elementer i stedet for at støbe på stedet. Teknikken er velkendt i blandt andet Frankrig, Spanien og Japan, hvor den har været brugt til anlæg af højhastighedsbaner.

Arbejdet det første år er koncentreret omkring projektering, og i januar 2014 begynder selve anlægsarbejdet, som afsluttes i august 2015. Den foreløbige overslagspris på det udbudte projekt lyder på 134 millioner kroner. Kontrakten ændrer ikke Aarsleffs forventninger til resultatet for regnskabsåret 2012/13.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11