Letbane kan udvides med supercykelsti
Første del af en ny supercykelsti langs Aarhus kommende letbane, som skal forbinde Aarhus Midtby med Lisbjerg, er netop blevet behandlet.
Stien hænger tæt sammen med letbaneprojektet på strækningen mellem Brendstrup-gårdsvej og Lisbjerg. Parterne i Aarhus Letbane I/S (Staten, Region Midtjylland og Aarhus Kommune) tager i øjeblikket stilling til igangsætning af forarbejder til Letbanen. Blandt disse arbejder er broer over Søftenvej, Egåen, Djurslandmotorvejen og Klokhøjen. Aarhus Kommune har gennem længere tid arbejdet for at få denne del af stiforbindelsen udført sammen med letbanen via disse broer. Sammenkædningen betyder, at stien kan få et attraktivt, direkte forløb med få signalanlæg.
- Mange parter har været involveret i letbaneprojektet og har bidraget konstruktivt til, at stiprojektet nu kan realiseres, siger Pablo Celis, projektleder, Aarhus Cykelby.
Anslået budget på 44 millioner
Anlægsarbejderne forventes at gå i gang i marts 2013. Den endelige pris kendes først i løbet af februar, men budgettet for stien er 44 mio. kr. En stor del af disse går til at føre stien over de tre broer med en samlet længde på næsten 500 meter
Pablo Celis peger på, at der er tale om et langsigtet og visionært projekt, der sikrer en god stiforbindelse til byudviklingsområdet ved Lisbjerg. Samtidig dækker stien også et mere akut behov hos et hastigt voksende antal lette trafikanter i blandt andet Skejbyområdet.
Stiens samlede forløb mellem Lisbjerg og Aarhus Midtby vil indgå i en ansøgning om tilskud fra en statslig pulje til supercykelstier.
Byrådet har tidligere vedtaget planer, hvor stiforbindelsen indgår. Det drejer sig om cykelhandlingsplanen, byudviklingen ved Lisbjerg og planerne for letbanens etape 1.