23948sdkhjf

VVS-firmaer sparer på sikkerheden

Hver tredje af servicebil fra VVS-firmaer kørte rundt uden vinterdæk. Det viser en undersøgelse, som Blik- og Rørarbejderforbundet lavede, da landet var klædt i hvidt i december.
Mange af landets VVS-firmaer må have krydset fingre, da sneen væltede ned i midten af december. For hver tredje servicebil kørte rundt i det isglatte føre uden vinterdæk. Det viser en undersøgelse udarbejdet af Blik- og Rørarbejderforbundet i december.

At hver tredje servicebil ifølge undersøgelsen trodser fornuften og kører uden vinterdæk, overrasker ikke lederen af FDM’s tekniske afdeling, Jørgen Jørgensen.

- Det gør det desværre ikke. Vi kender problematikken og ved fra vores samtaler med dækbranchen, at der nok er nogle håndværksmestre, som kan trænge til en lille opsang på det her område, siger Jørgen Jørgensen.

Ekstra vigtigt med gode dæk på servicebiler
Varebiler og tungt læssede servicebiler besidder langt fra de samme sikre køreegenskaber, som almindelige personbiler. Og med dårligt og isglat føre forstærkes kun de usikre forhold, hvis dækkene ikke er egnet til kørsel om vinteren. Derfor giver det ifølge FDM’s ekspert ekstra god mening at montere vinterdæk på lige netop den type køretøj.

- De her servicebiler er typisk nogle køretøjer, som man ikke bare kan lade stå i dårligt vejr. Ved akutte opgaver skal de jo ud og køre på tidspunkter, hvor vejene ikke nødvendigvis er ryddet. Og det gør det kun endnu vigtigere at have nogle gode vinterdæk på bilen, forklarer Jørgen Jørgensen.

Dumper helårsdæk
I Blik- og Rørarbejderforbundets undersøgelse angiver flere svende, at de kører med helårsdæk på deres servicebil. Men ifølge FDM’s tekniske rådgiver er den type dæk ikke nødvendigvis godt til kørsel om vinteren med sne og isglatte veje.

- Rent dækteknologisk er der ikke noget, der hedder helårsdæk. Det er et begreb, som dækproducenterne har opfundet, og hvor de har forsøgt at lægge alle egenskaber ned i det samme dæk. Det betyder, at dækket bliver nogenlunde til lidt af hvert uden at blive rigtig godt til nogle af delene, forklarer Jørgen Jørgensen og fortsætter:

- Der er nogle af de her varevognsdæk, som går under de her betegnelser. Men de har ikke noget vinterdæksmønster, og derfor er de heller ikke velegnet til vinterføre.

Ekstra sikkerhed for lille pris
Ofte er udgiften til vinterdæk et spørgsmål om økonomi. Men ifølge blikroer.dk's oplysninger er det muligt at få et sæt ekstra følge med vinterdæk til under 10.000 kroner incl. montering.

- Selvfølgelig er der nogle omkostninger forbundet med at skulle have dækkene skiftet. Men den udgift skal altså ses i forhold til den ekstra sikkerhed det giver. Og det gælder både i forhold til ham, som kører bilen, men så sandelig også dem han kører i blandt, lyder det fra lederen af FDM’s tekniske rådgivning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094