Pilotprojekt løfter de byggetekniske kompetencer
Et spændende samarbejdsprojekt har med stor succes tilført studerende og undervisere på flere østjyske fagskoler ny og specialiseret viden om byggeri.
Som en del af en undervisningssituation afprøves vind- og vandtæthed af et murfelt i laboratoriet, hvor forskellige vejrligssituationer kan simuleres.
Projekt blev iværksat, fordi der gennem længere tid har været efterspørgsel efter ny og specialiseret viden omkring byggetekniske løsninger fra fagskoler, der beskæftiger sig med byggeri. Fagskolerne har følt et væsentligt behov for at give både studerende og undervisere en mere effektiv adgang til denne specialviden, og den mulighed har de fået i projektet ”Opgradering af byggetekniske kompetencer”, finansieret af Styrelsen for Forskning og Innovation.
- Vi har stadig en udfordring i branchen, når det gælder fejl og mangler i byggeri. Det er oplagt at starte med at implementere den nyeste viden om korrekt udførelse og kendskab til nye materialer og teknikker, allerede på skolebænken. Det, tror jeg, kan være med til at reducere de fejl og mangler, vi ser i forbindelse med byggeri, siger Jørgen Nymark Klavsen, der hører til blandt de erfarne personer inden for byggeskadessager på Teknologisk Institut.
Klimaskærm og skærpede energikrav i fokus
Projektleder Thea Bech-Petersen, der konsulent i Murværk på Teknologisk Institut, har gennem projektet oplevet et stort engagement fra både undervisere og studerende. Hun mener, at det er vigtigt at give de studerende den rigtige, og ikke mindst nyeste, viden, så de er med helt fremme, når de kommer ud i den virkelige verden.
Fagområdet for pilotprojektet omfatter byggetekniske kompetencer med særligt fokus på klimaskærmen og de skærpede energikrav i BR2015 og BR2020, samt energirenovering af klimaskærmen.
- I projektet har vi overført viden ved at skabe nye undervisningsmaterialer baseret på Teknologisk Instituts faglige ekspertise og den praktiske erfaring, vi har opnået i forbindelse med udviklingsprojekter, prøvninger og besigtigelsesopgaver inden for byggeri, forklarer Thea Bech-Petersen.
Populært blandt studerende og undervisere
Det udarbejdede materiale omfatter blandt andet undervisningsmateriale i traditionel form (tekst og billeder), gæsteundervisning af studerende, udført af Teknologisk Instituts eksperter samt prøveopmuringer og test i Instituttets laboratorier. Både gæsteundervisning og prøveopmuringer er filmet, og de studerende har selv deltaget i prøveopmuringerne. Pilotprojektet inkluderer også efteruddannelse af undervisere på fagskolerne og selvfølgelig videndeling.
- Et helt afgørende element i projektet har været at udbrede relevant og aktuel viden, forklarer Thea Bech-Petersen og fortæller, at denne del især er opfyldt ved at gøre de videofilmede undervisningsforløb tilgængelige for studerende, lærere og håndværkere.
At projektet har ramt et behov og en interesse, vidner de særdeles positive tilbagemeldinger fra bl.a. studerende og faglærere i løbet af projektet om.
- Vi har været overordentligt glade for at deltage i pilotprojektet, udtaler Per Christensen fra VIA University College i Horsens, som i projektet har været aktiv med at filme og publicere forelæsninger afholdt af Teknologisk Institut. Han fortæller, at selv om målgruppen har været byggefagene, så har præsentationerne også været utroligt populære på de videregående uddannelser. Fremmødet har været meget stort ved de forelæsninger, hvor fx bygningskonstruktørstuderende var indbudt.
- Teknologisk Institut spiller en vigtig rolle i forhold til videndeling generelt, og i dette projekt har vi haft mulighed for at gøre den nyeste viden let tilgængelig, idet de publicerede materialer er lagt på åbne portaler. Og materialet har været efterspurgt. Jeg synes, vi tager mange vigtige erfaringer med fra dette og håber, vi kan etablere et fortsat samarbejde, slutter Per Christensen.