Niras vinder opgave på Nordhavn Station
Der bygges meget i Nordhavnen. Så meget, at adgangsforholdene på Nordhavn Station mod nord nu skal forbedres. Niras har vundet opgaven sammen med Gottlieb & Paludan.
Modelbillede af forslag til adgangsforholdene til Nordhavn Station set fra nordøst (visualisering: Niras).
Niras har vundet opgaven, som Banedanmark udbød i samarbejde med By & Havn. Gottlieb & Paludan er med som underrådgiver på projektet, der har en budgetramme på 7 mio. kr. Selve anlægget forventes at koste ca. 110 mio.kr.
Projekteringsarbejdet skal være færdigt i slutningen af 2013, og byggeriet går i gang umiddelbart efter.
Togdrift under hele byggeriet
Niras oplyser via sin hjemmeside, at travle togrejsende kan se frem til en ny perronadgang fra Århusgade med trappe og elevator. Pladsen skabes ved at flytte det indadgående S-togsspor op til 5,5 meter og udvide perronen i både længde og bredde.
Under og ved banens skæring med Århusgade bygges desuden en plads med cykelparkering og gennemgang for lette trafikanter. Fra pladsen bliver der også adgang til en transittunnel under Kalkbrænderihavnsgade over til en ny Metrostation, der bygges i samme periode.
- Den helt store udfordring bliver, at S-bane driften skal opretholdes kontinuerligt under anlægsfasen, siger projektleder fra Niras, Susan Galsøe, der tilføjer, at denne udfordring løses ved minutiøst at planlægge de forskelige stadier under byggeriet.
Niras’ kontrakt er en totalrådgivningskontrakt, der omfatter alle projektfaser; projektforslag, detailprojekt, udbud og bistand under udførelsesfasen. Samtlige ingeniør- og arkitektdiscipliner er indeholdt, herunder både anlægsarbejder og banetekniske arbejder.