Strategisk ændring og 11 lukninger hos Cramo
Materieludlejeren lukker 11 afdelinger og koncentrerer i stedet kræfterne på større afdelinger i de store byer.
Med den hidtidige model med mange små afdelinger fordelt over hele landet har virksomheden ikke været i stand til at generere overskud i Danmark. På baggrund af meget høje belægningstal på maskiner var det forventet, at man kunne forhøje udlejningspriserne væsentligt mere, end det har været muligt. Prisniveauet i udlejningsbranchen ligger i realiteten stadig meget lavt og meget stabilt.
Samtidig kan man ved Cramo konstatere, at kundernes behov langsomt har ændret sig, så de ikke i samme udstrækning som tidligere har tid til at komme ind i afdelingerne for at hente eller aflevere maskiner. Derfor bestræber kæden sig på at flytte hen til kunderne. Samtidig styrkes sælgerstab og der indføres mere fleksible lejeløsningser ude på kunderne arbejdsplads.
Forventer fyringer
Den nye model, som er implementeret pr. 6. december, er baseret på Cramo Gruppens strategiske "Must Win Batle #3: Best in Town", som indebærer, at små afdelinger lukker og der i stedet fokuseres på udlejningsafdelingerne på nogle færre men også større afdelinger i de store byer. Det betyder, at 11 små afdelinger lukker, og Cramo omdanner de øvrige syv afdelinger med skur/modul afdelingen i Køge til store udlejningsafdelinger med en komplet maskinpakke. Omstruktureringen vil medføre en del omkostninger, som kommer til at påvirke regnskabet negativt i år.
Omstruktureringen vil uundgåeligt medføre afskedigelser. Dog bestræbt Cramo sig på, at overflytte medarbejdere fra nedlagte til de eksisterende afdelinger.
- Jeg håber med denne information, at jeg endeligt kan få taget luften ud af alle de rygter, som har floreret den seneste tid. Cramo A/S skal hverken sælges, lukkes, overtages af andre udlejningsfirmaer eller noget som helst andet. Vi har derimod lagt en ny strategi om at forandre vores afdelingsnet fra mange små afdelinger til færre men store udlejningsafdelinger med et betydeligt mere komplet udbud af maskiner, og samtidig opretholdt en stor og kompetent salgsstyrke til den daglige kundekontakt. Det er en hel naturlig nødvendighed at være forberedte og tilpasse vores virksomhed til markedet. Så enkelt er det, afslutter adm. direktør i Cramo, Martin Henriksen.