Ny Nørreport går ind i ny fase
Renoveringen af S-perronen på Nørreport Station er i dag færdig. Fra den 9. december rykker arbejdet så til fjerntogsperronen.
- Vi har knoklet på med renoveringen af Danmarks travleste S-togsstation om aftenen og natten gennem det seneste år, og nu er vi glade for, at de omkring 80.000 S-togspassagerer, der hver dag står af og på på Nørreport, igen kan bruge stationen fuldt ud, siger projektleder for Ny Nørreport-projektet, Mikael Bredsdorff.
Læs mere: Aarsleff og Pihl scorer kontrakt på Nørreport Station.
Ny Nørreport fortsætter nu arbejdet på fjernbanen. Fra den 9. december bliver der arbejdet hver aften og nat med en omfattende renovering af stationen.
Lysere perron med bedre luft
Også på fjerntogsperronen skal den slidte beton bankes ned og udskiftes, men der er også gode nyheder i vente for passagererne.
- Nu går vi i gang med en omfattende og tiltrængt fornyelse af hele perronen, der skal gøre den lysere og venligere at opholde sig på. Vi bygger nyt perronloft, laver ny beklædning på gulv og vægge og laver ny belysning, fortæller Mikael Bredsdorff.
Frem til august renoveres betonkonstruktionerne. Derefter lukkes fjernbaneperronen hele døgnet, mens selve perronen ombygges. Sideløbende bygger Ny Nørreport helt ny ventilation til fjerntogsperronen, hvor 11 nye ventilationsrør skal give luftkvaliteten på stationen et markant løft. Det første ventilationsrør er allerede bygget og sat i drift.
Renoveringen af fjerntogsperronen løber frem til foråret 2014. Hele ombygningen af Nørreport Station er færdig ved årsskiftet 2014-15.
Ny Nørreport bygges i fællesskab af DSB, Banedanmark og Københavns Kommune.