Teknikvirksomheder har stort behov for nytænkning
For at vinde kunderne, skal teknikentreprenørerne i stigende grad ændre på strategien frem for at skrue på prisen, mener Lindpro.
Det smitter også af på forventningerne hos teknikentreprenørerne. Men i stedet for at sænke prisen for at hæve efterspørgslen, så bør markant flere fokusere på deres markedsstrategi. Det mener adm. direktør hos Lindpro A/S, Michael Højgaard, som savner mere innovation og kreativitet i branchen.
- Leverandørerne af teknik og el-teknik må i dag tilpasse sig en markant anderledes økonomisk virkelighed. Det er en udfordring. I branchen hører vi ofte, at virksomheder bliver nødt til at sænke prisen på deres ydelser og service for at kunne fastholde kunderne. Men jeg tror, at vi kommer længere ved at fintænke virksomhedens strategi og klart definere vores niche samt fokusere på, hvordan vi skaber værdi for vores kunder. Problemerne i markedet løser sig ikke her og nu. Det er min opfattelse, at mange virksomheder selv har ressourcerne og sidder med nøglen til at forbedre deres muligheder i markedet, siger Michael Højgaard hos Lindpro A/S.
Farligt at fokusere på her-og-nu-fortjeneste
Lindpro kom godt ud af 2011 med en omsætning på 925 mio. kr. sammenlignet med 891 mio. kr. i 2010. Driftsresultatet gik markant frem til 29 mio. kr. i 2011. I det forgangne år har Lindpro arbejdet med den interne struktur og markedsstrategi, hvilket har været nødvendigt for at øge omsætning og indtjening på sigt.
- Det er klart, at vi også har set på, hvordan vi har kunnet trimme organisationen og effektivisere vores processer. Men herudover er vi blevet bedre til og arbejder fortsat på at segmentere vores kunder og præcist udvælge, hvem vi går efter, og hvilke produkter vi kan tilbyde dem. I en stor organisation som Lindpro, kræver det en klar ledelseskommunikation at brede disse budskaber ud, men det tager vi os tid til. Når vores medarbejdere forstår, hvem deres primære målgruppe er, kan de bedre tilbyde dem den relevante service og fastholde et kundeforhold – eller opstarte et nyt, siger Michael Højgaard og tilføjer:
- Jeg oplever, at mange virksomheder ikke bruger nok tid på at hæve blikket fra de forskellige opgaver, der skal løses lige nu. Men et for stort fokus på produktion her og nu koster på den lange bane. I den sidste ende kan det betale sig at afsætte tid og ressourcer til at definere sin eksistensberettigelse i markedet. Det er måske her, den største værdiskabelse ligger.