Mulig opbremsning i solcellebranchen
Efter ét år med fuld tryk på salget af solceller kan markedet for de populære solceller have toppet. Det indikerer en undersøgelse af Google-søgninger på solceller.
Ser man på barometret over populære Google-søgninger dukker solceller op. I 2012 er antallet af søgninger på ordet ”solceller” steget fra indeks 18 i januar til indeks 100 i slutningen af september – altså tæt ved en femdobling i antallet af søgninger på solceller, hvilket afspejler den vækst, branchen har oplevet i det forgangne år.
Fald på 35 procent
Men nu kan opturen for solcellemarkedet have nået toppen i denne omgang. Kigger man nemlig på samme Google-indeks for ordet ”solceller”, kan man se, at antallet af Google-søgninger på solceller er faldet i oktober fra indeks 100 til indeks 65 ved udgangen af oktober. Det tyder altså på, at interessen for solceller har toppet indtil videre.
Samme billede gør sig gældende hos Energihjem.dk, der formidler energirenoveringsopgaver, herunder solcelleopgaver. I 2012 har firmaet oplevet en vækst på 700 procent i antallet af solcelleopgaver sammenlignet med 2011, men i takt med at kulden er kommet til landet, og vi er gået ind i vinterhalvåret, er der ikke tale om den samme vækst.
Toppet i denne omgang
- Frem til september modtog vi dagligt en stribe opgaver med solceller, men i oktober har vi godt kunne mærke, at interessen for solceller er dalet, og markedet virker til at have toppet i denne omgang. Selvfølgelig modtager vi fortsat solcelleopgaver, men ikke i samme grad som tidligere. Samtidig er regeringen på vej med forringelser i tilskudsmulighederne til solceller, og det har naturligvis også en effekt på antallet af opgaver, siger kommunikationschef Michael Müller.
Men selv om solcellebranchen kan have toppet, går det stærkt i en anden branche, fortæller Michael Müller. Nemlig i isoleringsbranchen.
- Vi kan se, at i takt med at solcelleopgaverne er faldet, er antallet af isolerings- og termograferingsopgaver steget. Kulden er kommet, og så begynder vi at isolere og termografere vores huse. Det er helt klassisk for årstiden, så selv om solcellemarkedet falder, er der altså andre brancher der har rigtig travlt i øjeblikket. Vores isolatører, VVS’er, murer, vinduesleverandører oplever, at der er gang i den. Man kan naturligvis ikke afvise, at solcellebranchen rykker af sted igen til foråret, men lige nu lader det til, at vi har set et marked, der har toppet for nu, siger Michael Müller.
Solceller er populære i medierne
At solceller er godt stof er ikke gået de danske mediers næse forbi. Ifølge en undersøgelse, som Building Supply selv har lavet med hjælp fra mediedatabasen Infomedia, har omtalen af ”solceller” været støt stigende over de seneste 10 år.
I 2003 blev solceller omtalt i de ni store, danske dagblade 0,25 gange om dagen, mens omtalen i 2007 var mere end fordoblet til 0,57.
Det store gennembrud for solceller i medierne kom dog i 2009, hvor omtalen steg til 1,16 artikler om dagen. Ind til videre er solceller blevet omtalt i 1,57 artikler pr. dag i 2012.
(Kilde: Infomedia | Berlingske, B.T., Børsen, Ekstra Bladet, Information, Jyllands-Posten, Kristeligt Dagblad, Politiken og Weekendavisen)
At solceller er godt stof er ikke gået de danske mediers næse forbi. Ifølge en undersøgelse, som Building Supply selv har lavet med hjælp fra mediedatabasen Infomedia, har omtalen af ”solceller” været støt stigende over de seneste 10 år.
I 2003 blev solceller omtalt i de ni store, danske dagblade 0,25 gange om dagen, mens omtalen i 2007 var mere end fordoblet til 0,57.
Det store gennembrud for solceller i medierne kom dog i 2009, hvor omtalen steg til 1,16 artikler om dagen. Ind til videre er solceller blevet omtalt i 1,57 artikler pr. dag i 2012.
(Kilde: Infomedia | Berlingske, B.T., Børsen, Ekstra Bladet, Information, Jyllands-Posten, Kristeligt Dagblad, Politiken og Weekendavisen)