Pon Equipement får afdeling på Grønland
Der er et stort potentiale i det grønlandske marked for salg og service af entreprenørmaskiner. Det får nu Pon Equipment A/S til at åbne afdeling i Nuuk.
- Vi har fundet en samarbejdspartner, der har bygget et nyt værksted, som vi lejer, og vi har ansat en fast mekaniker, Nils Bjerre Jakobsen, i Nuuk, fortæller Commercial Director Karsten Hansen.
- Det er et ønske fra vores hollandske moderselskab, at Pon er repræsenteret med fast adresse og afdeling i alle de lande, hvor vi arbejder. Vi har derfor analyseret markedet og vurderet, hvordan vi kan differentiere os i Grønland. Analysen viser, at der er et stort potentiale på Grønland, og udover entreprenørmaskiner, er der andre aktiviteter, vi kan håndtere på værkstedet. Pon Power leverer Cat motorer bl.a. til fiskerbåde og andre offshore aktiviteter, og Pons mineafdeling har maskiner på Grønland, så værkstedet kan løse en række funktioner, fortsætter Karsten Hansen.
Vil tilbageerobre markedsandele
Pon Equipment har haft forhandling og service af entreprenørmaskiner på Grønland i mange år. En del af serviceopgaverne vil fortsat blive løst fra Danmark. I nogle tilfælde er det lettere at rejse fra Danmark end fra Nuuk eksempelvis til Thule, hvor der kører en række Caterpillarmaskiner, som serviceres af Pon Equipment fra Danmark.
Karsten Hansen forventer, at et fuldt udstyret værksted i Nuuk vil få andre opgaver end de traditionelle serviceopgaver på maskiner og motorer.
- På Grønland er man vant til at klare sig selv i meget stort omfang, men også her oplever man jo, at maskinernes elektronik kræver særligt udstyr eksempelvis til fejlfinding. Vi vil have udstyr på værkstedet til at fremstille hydraulikslanger, og det ser vi også som en mulighed i forhold til andre kundetyper eksempelvis indenfor marinesektoren, siger han.
- Pon Equipment har de seneste år mistet markedsandele indenfor entreprenørmaskiner på Grønland, fordi der ikke har været tilstrækkelig fokus, men med det nye værksted som omdrejningspunkt vender vi stærkt tilbage både for at servicere eksisterende kunder og opdyrke nye, siger Karsten Hansen.